آخرین تور ها:
خانه » اطلاعاتي از هند » هالی جشن بهاری هند

هالی جشن بهاری هند

هالی جشن بهاری هند

جشن هالی    holi festival
فستیوال هالی  یکی از مهمترین فستیوالهای هندوهاست.


این جشن که هر سال در ماه مارچ روز بعد از کامل شدن ماه اجرا مي شود ، نشان دهنده زنده شدن دوباره طبيعت و فرارسيدن ماه بهار است. البته در مورد فصل ها در هند بعداً واستون توضیح می دهم ولی در همین حد بدونید که اینجا سه فصل دارد و فصل بهار به آن چیزی که در ایران هست معنی ندارد چون اینجا اکثر مواقع گرم و شرجی است.
این جشن که بیشتر در روستا ها یا مکانهایی که مردم بصورت گروهی در کنار هم زندگی می کنند (communities)مثل مجتمع های بزرگ از طراوت خاصی برخوردار است. در چنین شبی مردم گرد هم می آیند و با روشن کردن آتش و گردش در اطراف آن به ابراز شادی می پردازند و سپس با پخش موسیقی شام را با هم خورده و پس از آن به رقص و پایکوبی می پردازند.
و هنگام طلوع خورشید روز بعد با تجمع در مکانهای عمومی به جشن رنگ مشغول می شوند.
يک داستان قديمي از خدايان هندو هم در اين فستيوال وجود دارد که يکي از شاهان يا همان خدايان قدیم قصد داشته که پسرش رو بکشد ولي هر بار اتفاقي باعث می شود که موفق به انجام این کار نشه،سر انجام  قرار بر این می شود که عمه اين پسر با خود پسر وارد آتش بشوند و همراه اون  در آتش بشینه تا پسر نتواند کاري انجام بده، و بعد از سوختن پسر، عمه از آتش خارج بشود.
ولي اون روز عمه ی پسر توی آش می سوزد ولي باز  پسر سالم از آتش بيرون مي آید برای همین هندو ها اين روز رو روز پيروزي خير بر شر مي دونند و اون رو جشن مي گيرند. کلاً در تمام جشن های هند می تونید نمادی از افسانه های گذشته را مشاهده کنید و آنها سعی می کنند تا با برپائی جشن که معمولاً با مذاهب آنها آمیخته است یک درس اخلاقی را برای خودشان و جوانانشان یادآور شوند.

اين جشن براي بزرگترها به این معنی خواهد بود که  کدورتها رو کنار بگذاریم و با پختن غذاهاي مخصوص اين روز رو جشن بگیریم و جوانها هم توي خيابانها با استفاده از پودرهاي رنگي و آبهاي رنگي حسابي رنگ بازي مي کنند.  جالب اینه که می گویند این رنگ ها از گلها و شکوفه ها ی بهاری تهیه می شه اما ایرانی های قدیمی اینجا تعریف می کنند که این رنگ ها تا یک هفته پاک نمی شود و روز بعد از تعطیلی که به کالج میرند همه زرد وقرمز هستند، حتی یکی از دوستان می گفت که واسه دانشجویان روز پس از تعطیلی ، رنگ پاشی داخل دانشگاه بسیار لذت بخش خواهد بود.

فردا شعاری که به هندی گفته می شود این هست که :”Bura No Mano, Holi hail!!” یعنی اینکه عصبانی نشو، این هالی هست! خوب خیلی از توریستها هم برنامه شون را بگونه ای  تنظیم می کنند که این جشن را حتما هند باشند بویژه در شهر بمبی که بزرگترین جشن در آنجا برگزار می شود.
بنابر این مردم پودرهاي سبز، زرد وقرمز رنگ و آبهاي رنگي به يكديگر مي پاشند و در شب قبل از Holi آتش هاي بزرگي روشن مي كنند و اين كار را نشانه اي از كشتن شيطان مي دانند جالب این هست که در اين روز طبقات اجتماعي فراموش مي شود و به همه مردم به يك ديده نگريسته مي شوند.

بعضي ها سطل هايي پر از آبهاي رنگي را روي هم می پاشند و بعضي هم فقط با ريختن پودرهاي رنگي روي هم حسابی همدیگه رو رنگی می کنند براي بازي بايد حتما لباسي به رنگ سفيد پوشيد ولي مهمتر از هم این هست  که در فکر شستن لباس نباشيد چون غير ممکن است که رنگها پاک بشه!!

می گویند قبل از رنگ بازي هم مراسم رقص خاصي دارند که دسته جمعي مي رقصند و بعد لباسهاشون رو عوض می کنند و رنگ  بازی  را شروع  می کنند.

از جمله سمبل هایی  که همراه با این جشن هست شامل رنگ ها بهاری، پخش آهنگهای مخصوص روز هالی، ضربه زدن ریتمیک به تبل، خواندن شعرهای طنز با صدای بلند و تعریف کردن فکاهی برای یکدیگر است.

این جشن همانطور که گفتم جشن آغاز بهار و ترک کدورت ها و آرزو کردن عشق و دوستی برای همدیگر است، پس همراه با این رسم قشنگی که هندی ها دارند امیدوارم همه شما عزیزان همواره خالی از کینه و کدورت باشید و دل دریائی تون را با کدورت ها آلوده نکنید، آرزو می کنم همه بتونیم همدیگر رو تحمل کنیم و با دوست داشتن هم به خالقمون احترام بگذاریم.

برای تجربه این جشن بیادماندنی با سرکار خانم کیانی تماس بگیرید.

21 30 98 88

09190836650

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*