آخرین تور ها:
خانه » اطلاعاتي از هند » درباره هند کلان شهر چنای

درباره هند کلان شهر چنای

درباره چنای هندوستان

چنای کلان شهری در کشور هند است. این شهر در واقع مرکز یا پایتخت ایالت تامیل نادو است. چنای جزو مناطق شهری پرجمعیت هند به شمار می‌آید و دارای رتبه چهارم در این کشور است. این منطقه در ساحل کوروماندل در خلیج بنگال واقع شده است. اين شهر ۳۶۸ سال قدمت داشته و سي و چهارمين شهر بزرگ دنیا از لحاظ جمعیتی و مساحتی است. چنای همچنین مرکز صنعتی و بازرگانی بزرگی است و بخاطر میراث فرهنگي اش و معماری معابدش شناخته شده است. این منطقه همچنین کانون فعالیت موسیقی کلاسیک هند و اجرای زنده آن است.

چنای بعنوان مرکز و پایتخت اتومبیل سازی هند در نظر گرفته می‌شود. صنایع اتومبیل سازی در این شهر پایگاههای زیادی داشته و قسمت اصلی وسایل نقلیه هند در این شهر تولید می‌شود. این امر منجر به این شده که چنای موسوم به دیترویت جنوب آسیا شود. این منطقه همچنین تبدیل به مرکز اصلی کاریابی از غرب شده. ساحل مارنیا به طول ۱۲ کیلومتر، ساحل شرقی شهر را تشکیل داده و در واقع یکی از بزرگترین سواحل دنیا است. این شهر همچنین بخاطر رویدادهای ورزشی و میزبانی رقابتهای مهم شناخته شده، از جمله مسابقات تنیس آزاد چنای . اتحادیه تنیس حرفه ای نیز در این شهر قرار دارد.

چنای همچنین یکی از نادرترین شهرها از بابت میزبانی از پارک‌های ملی از جمله پارک ملی گوئیندی در طول محدوده شهر به شمار می‌رود.

نام ديگر چناي مدرس است كه از Madraspatnam مشتق شده که در واقع محلی بوده که بوسیله کمپانی هند شرقی انتخاب شده است. شهر کوچک دیگر چناپاتنام می‌باشد که چسبیده به جنوب این منطقه است و در دوره زمانی کوتاهی این ۲ شهر با هم ادغام شدند و کلمه مدرس بوسیله بریتانیائیها انتخاب شد. اگر چه هنوز هم افراد محلی عادت به گفتن چناپاتنام یا چناپوري دارند اما این شهر از لحاظ جغرافیائی در آگوست ۱۹۹۶ دوباره به نام چناي نامگذاری شده است.

 

جاذبه هاي توريستي چنای : 

اگر شما می خواهید هندوستان جنوبی را کاملا ببینید، چنای شهر مرکزی ایالت تامیل نادو، ایده آل ترین انتخاب است. تامیل نادو، سنگرگاهی مهم برای هندوایسم است و در آن گذشته و تاریخ خود را به خوبی حفظ کرده است. در سراسر این ایالت می توانید معابد هندو را مشاهده کنید که دارای مناره های بزرگی هستند و گوپرام خوانده می شوند. این معابد نقطه اتکای اجتماع بوده و حتی امروزه فرهنگ و هنرهای روزانه زندگی مردم این ایالت اتکای زیادی به این معابد دارد. قابل توجه ترین و برجسته ترین هنرهای خاص این معابد مجسمه های فلزی و نقاشی های روی شیشه هستند.

ماهابالیپورام، کانجی پورام و تانجاوور، نمونه های خوبی از شهرهای معبدی این ایالت هستند که در کنار معابد و استحکامات شهری، فرهنگ های مختلف و مذاهب گوناگون رشد کرده و ماندگار شده اند. کوچین، نیز بندری زیبا در این ایالت است که به دلیل حضور چینی ها در این منطقه ماهیگیری به سبک چینی در آنجا رواج دارد. کرالا، یکی دیگر از شهرهای این ایالت است که بیشترین مراکز قدیمی هند را دارد. در این شهر کشتزارهای وسیع فلفل، هل و جوز هندی وجود دارد. این ایالت دارای سواحل پهناور و درختان زیبای نارگیل نیز است و با وجود اینکه خوشمزه ترین غذاهای کشور را دارد، ولی تمام غذاهای خارجی از قبیل چینی، ایتالیایی، عربی، آلمانی در آن یافت می شود. درست بعد از سواحل کرالا، می توانید مجموعه ای از جزایر بسیار زیبایی که ۳۶ عدد هستند با سواحل مرجانی آنها را ببینید. این جزایر که لاکشادویپ خوانده می شوند، یکی از مناطق زیبای طبیعی هند هستند که جدیدترین امکان گردشگری را به شما می دهند. ده جزیره از این مجموعه هستند و زبان مردمشان شبیه زبان مردم کرالا است. مردم این جزایر اغلب به سبک سنتی زندگی کرده، با ماهیگیری و تولید نارگیل روزگارشان را می گذرانند. وجود سواحل کم عمق و زیبا، بیشتر گردشگران علاقه مند به ساحل را جلب این جزایر می نماید

مراکز خرید چنای :

از مراكز خريد چناي ميتوان اسپنسر پلازا (Spencer Plaza) را نام برد. اين مركز خريد داراي 400 فروشگاه است و شما مي توانيد تمامي مارک های بزرگ بین المللی را در آنجا بيابيد. اسپنسر پلازا در جاده مانت (Mount Road) واقع شده است و مورد علاقه همه کودکان ، بزرگسالان و جوانان است. شما براي خريد زمان زیادی را در این بازار صرف خواهيد كرد.

از بازارهاي ديگر مي توان بازار طلا (Gold Mall) را نام برد. این بازار بمنظور تحریک مردم محلی ، براي خريد طلا ، به تازگی افتتاح شده و کاملا به طلا اختصاص یافته است. این بازار با هدف تشویق مشتریان به خرید طلا و جواهرات مارک دار ، لباسهاي آراسته به طلا و جواهر و همچنین طلا سنتی توانسته بسياري از گردشگران را جذب خود نمايد.

سيتي سنتر (City Centre) به همراه سرگرمی هاي عالی ، مكان ديگري است كه گردشگران براي خريد به آنجا مي روند.

بازار آلسا (Alsa Mall) بازاري است كه بهتر است با دوستان و بستگان خود به آنجا برويد. اين بازار در اگمور (Egmore) واقع شده است و یکی از بهترین مراکز خريد در چنای است.

فونتين پلازا (Fountain Plaza) كه در خيابان پانتئون (Pantheon) در منطقه اگمور (Egmore) واقع شده است و یکی از مراکز خريد در چنای است و شما مي توانيد پوشاک ، ظروف سفالي ، کفش ، لوازم الکترونیک و بسیاری كالاهاي دیگر را از اين مركز خريد تهيه نماييد.

مرکز خرید هميديا (Hameedia Shopping Mall) كه این مكان بهشت خرید برای مردم محلی است. در اين مركز شما می توانید همه چیز را پيدا کنید. این مرکز درخيابان تريپ ليكن (Triplicane) واقع شده است.

پرينس پلازا (Prince Plaza) مرکز خریدي است كه در خيابان پوراساوالكام (Purasawalkam) واقع شده است. در اين مركز شما به غیر از خرید مي توانيد از غذاهاي رستوران فلاور درام (Flower Drum) لذت ببريد.

سنچوري پلازا (Century Plaza) مركز خريد ديگري در شهر چناي است. این مرکز در آنا سالي (Anna Salai) واقع شده است. شما مي توانيد زمان زیادی را در این بازار سپري كنيد و بسیاری از مغازه دارها و رستوران ها ، شما را به خريد كردن وا مي دارند.

ولینگتون پلازا (Wellington Plaza) بازاري است كه در آن شما به همراه خانواده مي توانيد از خريد لذت ببريد.

بازارآبيرامي (Abirami Mall) كه يكي از جاذبه هاي اصلي در پوراساوالكام (Purasawalkam) است.

در این بازار شما می توانید بسيار سرگرم شوید و از خرید كردن لذت ببريد.

 

فرودگاه چنای : 

فرودگاه بین‌المللی چنای هم در بخش پروازهای داخلی و هم بین المللی به ارائه خدمات مشغول می باشد. خطوط هوایی امکان مسافرت به اروپا ، نواحی مختلف آسیا و آمریکای شمالی را فراهم می‌آورند. این فرودگاه همچنین دومین ترمینال پرکار حمل و نقل در کشور هند است.

 

حمل و نقل عمومی چنای :

شبکه اتوبوسرانی نقش اساسی در جابجایی مردم در داخل و اطراف شهر را به عهده دارد. و هزینه آن تابع مسیر و میزان مسافتی است که مسافر طی می کند. پس از اتوبوس وسیله اصلی برای جابجایی در داخل شهر به عهده وسیله ای است به نام اتو ریکشا است که به اختصار به آن ریکشا می‌گویند. که وسیله ای است سه چرخه و موتوری که ظرفیتش حداکثر سه نفر است و همواره حالت دربستی دارد. و براساس میزان مسافت طی شده، که توسط تاکسیمتر تعیین می‌گردد دریافت می‌شود. لازم به یاد آوری است که به غیر از دو وسیله عمومی فوق تعداد قابل توجهی آژانس‌های تاکسی شهری و برون شهری وجود دارد که آن‌ها نیز دارای یک هزینه اولیه ثابت بوده و مازاد آن بر حسب مسافت طی شده ، بسته به نوع وسیله نقیله و دارا بودن یا نبودن کولر ، محاسبه می‌گردد. بسیاری از مردم از جمله اغلب دانشجویان ایرانی از انواع موتورسیکلت برای جابه جایی استفاده می‌کنند.

 

تاريخچه چنای :

منطقه اطراف چنای دارای خدمات مهم زیادی از جمله اداری، نظامی بوده و مرکز اقتصادی مهمی نیز بوده است که سابقه آن به قرن اول میلادی بر می‌گردد. قانونگذاری این منطقه بوسیله پادشاهی جنوب هند انجام می شده است.

سلسله‌های قابل ذکری چون پالاوا، سلسله کولا و پاندیا و همینطور امپراطوری ویجایناگار شهر مایلاپور حالا قسمتی از متروپولیس شده و در واقع در زمانهای قبل جزء اصلی پادشاهی پالاوا بوده است.

زمانی که پرتغالی ها در سال ۱۵۲۲ میلادی وارد این سرزمین شدند، بندری ساختند و آنرا سائوتومه نام نهادند. بعد از آن حواریون عیسی (ع) از جمله توماس در آنجا بین سالهای ۵۲ تا ۷۰ به موعظه پرداختند.

این منطقه سپس دست بدست بین کمپانی هند شرقی و هلندی ها ، که نزدیک پولیکات در شمال این شهر در سال ۱۶۱۲ تأسیس کرده بودند ، می گشت.

در ۲۲ آگوست سال ۱۶۳۹ این ناحیه و سرزمین توسط دامرلا و نکاتادری به کمپانی هند شرقی بریتانیا اهداء که اهل مدرس نامیده شد.۱ سال بعد، قلعه سن ژرژ ساخته شد که متعاقبا تبدیل به کانون و مرکز آن منطقه شده و حول شهرهای مستعمره آن سرزمین رشد کرد. در سال ۱۷۴۶، قلعه سن ژرژ و مدرس بوسیله فرانسوی ها تحت نام برتراند فرانسوا ماهه دلابوردونز تسخیر شد. او شهردار موریتیوس بود، کسی که شهر را غارت کرده و دهکده های آن را هم با خاک یکسان کرد. بریتانیا دوباره کنترل شهر را به سال ۱۷۴۹ در دست گرفته و در پی آن به مستحکم کردن و تقویت پایگاههای خود برای حملات احتمالی در برابر فرانسویها اقدام کردند همینطور در برابر حیدرعلی که سلطان سلسله پادشاهی میسور بود.

تا اواخر قرن ۱۸، ارتش بریتانیا اکثر مناطق حول تامیل نادو و شمال ایالت مدرن شمالی آندراپرداش را فتح نموده بود تا به تاسیس دولت مدرس که پایتخت آن مدرس بود مبادرت بکند.

تحت قوانین بریتانیا ، شهر به یک کلانشهر مهم و بزرگ و مرکزی و همینطور پایگاه نیروی دریايی تبدیل شد. با تاسیس راه آهن در هند در اواخر قرن ۱۹، این شهر به دیگر شهرهای مهم هند از قبیل بمبئی و کلکته متصل شد و بدین ترتیب ارتباطات و تجارت با مناطق دور افتاده تسهیل شد.

این شهر در واقع تنها شهر هند بود که بوسیله نیروها و قوای مرکزی در طول جنگ جهانی دوم بدان حمله شد آنهم موقعیکه یک ترمینال نفتی بوسیله رزمناو سبک آلمانی گلوله باران شد. بعد از استقلال هند در سال ۱۹۴۷ این شهر پایتخت ایالت مدرس شد که بعدا در سال ۱۹۶۹ به تامیل نادو تغییر نام داد.

 

اقتصاد چنای :

چنای دارای مبنای اقتصادی گسترش یافته ای است. صنایع اصلی آن اتومبیل سازی، خدمات نرم‌افزاری، تولید سخت افزار و خدمات مالی می باشد. دیگر صنایع مهم آن شامل پتروشیمی و نساجی است. بندر چنای و بندر انور سهم زیادی در اهمیت این صنایع دارند. شهر دارای بازار بورس کامپیوتری می‌باشد که معروف به بازار بورس مدرس است. چنای دارای چهارمین رتبه از لحاظ تولید ناخالص شهری در هند است.

از اواخر دهه ۹۰ به بعد، توسعه نرم‌افزار و فرایند بازرگانی و اخیرا تولید، ظهوری تازه در اقتصاد شهر داشته است.

چنای براساس شاخص سال ۲۰۰۵ ، دارای بیشترین نرخ جذب برای خدمات فلات قاره بوده است.

به تازگي یک منطقه آزاد تجاری در حومه چنای در حال راه اندازي است که یکی از بزرگترین پارک های نرم افزاری جهان در آن در حال ساخت است.

شرکتهای چند ملّیتی ای مثل دل ، موتورولا، سامسونگ ، زیمنس ، فلکس ترونیکس و فاکسکن در حال بررسی فرایند تاسیس کارخانجات تولیدی سخت افزاری و الکترونیکی در این شهر می باشند و اریکسون و آلکاتل دارای تحقیق و توسعه و تسهیلات آن در شهر بوده اند و شرکت تگزاس اینسترومنتس تسهیلاتی در امر خط لوله شهر پدید آورده است.

چنای پایگاهی برای ۴۸ درصد از اجزای صنایع اتومبیل سازی هند بوده و ۲۹ درصد از صنعت کل وسایل نقلیه هند را تشکیل می‌دهد. شمار بزرگی از شرکتهای اتوموبيل در هند دارای پایگاهی در چنای هستند. چندین شرکت جهانی اتومبیل سازی نیز از قبیل شرکت هیوندای موتور، شرکت فورد موتور ، میتوبیشی دارای کارخانه تولیدی در این شهر می‌باشند.

کارخانه وسایل نقلیه سنگین آ او دی به تولید وسایل نقلیه نظامی، شامل تانک رزمی، آرخون مشغول می‌باشد. کارخانه تولید واگن و لوکوموتیو در اين شهر به صنعت راه آهن هند کمک زیادی می کند.

چنای مرکزی مهم برای بانکداری و سرمایه گذاری اعتباری است و در حال حاضر سه بانک ملی مهم مانند بانکهای بازرگانی و بانکهای مشارکتی در این محل واقع شدخ اند. چندین بانک اعتباری بزرگ و شرکت بیمه دارای دفاتر سرپرستی در شهر چنای می‌باشند و اغلب بانکهای هندی چند ملیتی در این شهر واقع شده اند.

دیگر تسهیلات تولیدی مهم از تولید کوچک تا تولیدات بزرگ صنعتی مثل پتروشیمی و کارخانجات خودرو در اینجا فعالیت دارند. این شهر همچنین دارای صنعت وسایل یدکی و چرم است و همچنین میزبان صنعت تصویر متحرک و ضبط موسیقی نيز بوده و دومین شهر بزرگ در مورد صنعت سرگرمی است.

 

ساختار چنای :

چنای در ساحل جنوب شرقی هند و در گوشه شمال شرقی تامیل نادو واقع است. این شهر در فلات ساحلی واقع شده و بعنوان فلات ساحلی شرقی شناخته می شود. میانگین ارتفاع ۶ متر بوده و بالاترین نقطه ۶۰ متر یا ۲۰۰ فوت ارتفاع دارد. دو رودخانه از میان چنای می‌گذرد ، رودخانه کوم در مرکز منطقه و رودخانه آدیار در جنوب مي باشد. منطقه محافظت شده آدیار تشکیل چندین گونه زیستگاه طبیعی از پرنده‌ها و حیوانات را داده است. کانال باکینگهام ۴ کیلومتر یا ۳ مایل در داخل سرزمین واقع شده و بصورت موازی تا ساحل امتداد داشته و متصل به ۲ رودخانه می‌شود. نولاه اوتری در جریان شرق به غرب از میان شمال چنای گذشته و با کانال باکنگهام در پل بیسین تلاقی پیدا می‌کند.

دریاچه‌های متعد دی در ابعاد و اندازه‌های متغیر در غرب شهر واقع اند دریاچه تپه سرخ (Red hill) و دریاچه شولوارام آب مورد نیاز چنای را تامین می کند.

زمین چنای متشکل از خاک رس، شیل و ماسه سنگ می‌باشد. شهر نیز بر مبنای زمین شناسی به ۳ ناحیه طبقه بندی شده است، مناطق شنی، مناطق خاک رسی و ناحیه سنگهای سفت و سخت نواحی شنی در طول کرانه های رودخانه و سواحل یافت شده اند. نواحی خاک رسی يا گلی بیشتر شهر را پوشش می دهد. مناطق سنگ سخت هم شامل گوئیندی و ولاچری، آرامباکام و قسمتی از سایداپت مي باشد.

ناحیه شهری چنای شامل سه ناحیه است که مجموعا چنای یستی نامیده می‌شوند و همینطور نواحی کانچیپورام و تیروالور.

محدوده ابر شهر مساحتی بالغ بر ۱۱۷۷ کیلومترمربع دارد. شهر بر مبنای ساخت و ترکیب به ۴ ناحیه چناي شمالي، چناي مرکزي، چناي جنوبي و چناي غربي تقسیم شده است.

چنای شمالی اساسا ناحیه ای صنعتی است. چنای مرکزی قلب تجاری شهر و مرکز شهر می باشد. چنای جنوبی و چنای غربی، قبلا نواحی اقامتی و مسکونی بودند که سریعا تبدیل به نواحی بازرگانی شدند و از شمار زیادی از شرکتهای سرمایه گذاري ، مالي و فن آوری اطلاعات میزبانی مي كنند.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*