آخرین تور ها:
خانه » اطلاعاتي از هند » درباره بنگلور هندوستان

درباره بنگلور هندوستان

آشنایی با شهر بنگلور هند

 

شهر بنگلور هند

سال 1573 میلادی كمپ گودا (Gowda kempe) شهر جدیدی را بنام بنگلور امروزی بنا كرد. به طوری كه امروزه این شهر مركز ایالت كارناتاكا و یكی از 5 شهر بزرگ هندوستان می‌باشد. در سال 1687 مغول‌ها شهر را از دست سلطان بیجاپور (sultanate the bijapur) در آورند و آن را به شاه میسو Chikkadevaraya Wadiyar به قیمت بسیار ناچیزی (5 لك روپیه  معادل پانصد هزار روپیه) فروختند. در قرن نوزدهم میلادی این شهر از رشد چشمگیری برخوردار گردید و تبدیل به یك مركز نظامی و اجرایی شد. در حال حاضر نیز رشد صنعتی و تجاری این شهر در كشور هندوستان محسوس و از لحاظ سر سبزی یكی از شهرهای سرسبز هند است و اصطلاحا به شهر باغ معروف Garden cityمی‌باشد.

وضعیت آب و هوا بنگلور:

این شهر به طور طبیعی دارای آب و هوای سازگار و ملایم بوده و متوسط درجه حرارت در گرمترین ماه (بخشی از فروردین و اردیبهشت) بالغ بر 27.1 درجه سانتیگراد و در سردترین ماه (دی ماه) به 20.4 می‌رسد. درجه حرارت در طول روز بندرت بالاتر از 34 درجه در گرمترین ماه‌ها (بخشی از فروردین، اردیبهشت،  خرداد ماه) و همچنین كمتر از 15.5 درجه در سردترین ماه‌ها (آذر، دی و بهمن) می‌رسد. متوسط درصد رطوبت نسبی در مرطوب‌ترین زمان (شهریور و بخشی از مهر ماه) و خشكترین زمان (دی ماه) به ترتیب 76و63 درصد است. در ماه‌های آبان تا بهمن مه گرفتگی در صبح زود مشهود است. و بیشتر در ماه‌های آذر و دی محسوس می‌باشد. بهترین ماه‌ها از لحاظ آب‌و هوای در شهر بنگلور ماه‌های خرداد تا مهر ماه می‌باشند.

بارندگی این شهر از باران‌های موسمی جنوب غربی و شمال شرقی بهره‌مند و متوسط بارندگی حدود 870 میلیمتر می‌باشد. بارندگی در ماه‌های خرداد تا اوایل مهر ماه بیشترین میزان را دارا می‌باشد و ماه‌های در مهر، آبان و آذر بارندگی وجود دارد اما میزان بارندگی در این ‌ماه‌ها چندان زیاد نبوده و متوسط بارندگی در آن‌‌ها بالغ بر 170 میلیمتر و از نیمه دوم آذر تا دهه اول فروردین خشك می‌باشد.

جمعیت بنگلور:

رشد جمعیت شهری چشمگیر بوده به طوری كه از یك میلیون در سال 1955 به 2 میلیون در 1970 رسید(دو برابر در كمتر از دو دهه) و امروزه پیش‌بینی می‌شود كه جمعیت شهر بیش از 7.5 میلیون باشد.

زبان شهر بنگلور:

زبان‌های اصلی كه مردم با آن صحبت می‌كنند، عبارتند از : كانادا (31 درصد) (زبان اصلی مردم  مردم كارناتاكا)، تامیل(27 درصد)(زبان اصلی مردم ایالت تامیل نادو به مركزیت شهر مدرس)، تلیگو(27 درصد)، هندی یا اردو (15 درصد) و سایر زبان‌ها 10 درصد، لازم به یاد‌آوری است كه اختلاف چندانی بین زبان هندی یا اصطلاحا هندوستانی و اردو وجود نداشته و به همین دلیل این دو در كنار هم آورده می‌شوند ضمن این كه این زبان، زبان مشترك كلیه مسلمان هندوستان بوده و درصد نسبتاً بالایی در حدود 95 درصد این شهر جمعیت مسلمان نشین را تشكیل می‌دهد چرا كه به قریب اتفاق غیر مسلمانان در بنگلور توانایی صحبت به زبان هندوستانی یا اردو را ندارند.

صنایع  شهر بنگلور:

توسعه صنایع در این شهر چشمگیر و مراكز بزرگ بسیار زیادی در داخل و اطراف شهر وجود دارد كه محصولات مختلف صنعتی تولید می‌كنند. همچنین تعداد كارخانجات الكترونیكی كه وسایل الكتریكی منازل را تولید می‌كنند افزایش یافته است. پارك تكنولوژی اطلاعات در منطقه وایت فیلد (white Field) واقع در 16 كیلومتری این شهر با همكاری سرمایه‌ گزاران تكنولوژی اطلاعات سنگاپوری، صنایع تاتا (Tata) و اداره توسعه نواحی صنعتی ایالت كارناتاكا، توسعه داده شده است. این پارك صنعتی در برگیرنده فضای اداری و آپارتمان‌های مسكونی نیز می‌باشد. كارخانجات تولید پوشاك از دیگر صنایع در حال توسعه این شهر می‌باشد. رشد صنعتی در داخل و اطراف بنگلور باعث افزایش فعالیت‌های تجاری در آن شده است.

حمل و نقل در بنگلور:

سازمان اتوبوسرانی نقش اساسی در جابه‌جایی مردم و اطراف شهر را دارا می‌باشد. پس از اتوبوسرانی وسیله اصلی برای جابه‌جایی در داخل شهر به عهده سه چرخه‌هایی است به نام اتوریكشا، كه ظرفیت آن‌‌ها حداكثر سه نفر و همواره حالت دربستی دارد. لازم به یاد‌آوری است كه به غیر از دو وسیله عمومی  فوق تعداد قابل توجهی آژانس‌های تاكسی شهری و برون شهری وجود دارد كه این گونه وسیله‌ها نیز دارای یك هزینه اولیه ثابت بوده و مازاد آن بر حسب مسافت طی شده(بسته به نوع وسیله نقلیه و دارا بودن یا نبودن كولر) محاسبه می‌گردد.

دانشگاه‌های شهر بنگلور هند:

 

دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالی معتبری در این شهر قرار گرفته است كه عبارتند  از:

دانشگاه بنگلور – دانشگاه راجیو گاندی – دانشگاه علوم كشاورزی بنگلور – انستیتو مدیریت هندوستان – دانشگاهVTU

اماکن دیدنی بنگلور:

از مكانهاي ديدني در بنگلور ميتوان ويدهانا سودا (Vidhana souda)را نام برد كه ساختمان دولتي با 46 متر ارتفاع است كه داراي 22 دپارتمان و300 اتاق مي باشد.

كابون پارك ( Cubbon park) كه در سال 1846 در 300 هكتار زمينهاي اهدايي لرد كابون (Lord cubbon) احداث شده و امروزه اين زمين سبز درقلب شهر مدرن واقع شده است. اين پارك زيبا مورد علاقه دونده ها و افرادي است كه به پياده روي علاقه دارند. در پارك دو ساختمان قرمز رنگ وجود دارد كه يكي كتابخانه ايالتی و ديگري دادگاه عالی است.

از مكانهاي ديگر درياچه السور(Ulsoor lake) است. اين درياچه با وسعت 1.5 كيلومتر مربع در نزديك به مركز شهر قرار دارد و در نيمه قرن دوم توسط كمپ گودا (Kempe Gowda) در ناحيه اي به مساحت 125 هكتار ساخته شده است. اين درياچه با كلوپ قايقراني كه دارديكي از مكانهاي ديدني اين شهر است.

از مكانهاي ديگر بنگلور پليس (Bangalore palace) است . اين كاخ در مركز شهر در سال 1880 با هزينه يك ميليون روپيه در زميني به مساحت 45000 فوت مربع ساخته شد. اين ساختمان 110 ساله يكي از نقاط گردشگري شهر بنگلور مي باشد.

از مكانهاي ديگر اين شهر لال باغ گاردنز (Lal bagh Gardens)است. اين باغ با 240 هكتار وسعت يكي از زيباترين باغ هاي كشور هند مي باشد. ساخت اين پارك به زمان حيدر علي و پسرش تيپو سلطان بر مي گردد كه در قرن 18 اين بهشت را بوجود آوردند. تيپو سلطان درختان نادر و كمياب را از نقاط دور جهان مانند ايران ، افقانستان و فرانسه به اين پارك آورد. در مركز اين باغ يك گلخانه شيشه اي قرار دارد كه طرح اين گلخانه نشات گرفته از كريستال پليس ( Crystal palace) واقع در شهر لندن مي باشد.

مجموعه معبد ايسكان (Iskon temple complex) يكي ديگر از اماكن ديدني در بنگلور است. اين معبد تركيبي از معماري مدرن و قديم هندي است که واقع در حومه شهر بنگلور می باشد.

از امان ديگر تنديس شيوا (Shiva statue) است. اين مجسمه به ارتفاع 65 فوت در مقابل درب پشتي مجموعه كمپ فورت (Kemp Fort) قرار دارد و انعكاس نور در شب بر روي اين مجسمه ، زيبايي خاصي به آن مي بخشد.

مراکز خرید بنگلور :

 

از بنگلور به عنوان بهشت خريد هم ياد ميشود. ساري هاي ابريشمي و کنده کاری چوب صندل اين

شهر مشهور هستند. بنگلور مراكز خريد فراواني دارد و تنوع اجناس و قيمتها بسيار خوب است.

براي خريد وسايل خانه بهترين مكان مغازه ای به نام رسول ماركت (Rasul Market) واقع در خيابان شيواجي

نگار (Shivaji Nagar) است.

خيابان های اصلی بنگلور برای خريد، عبارتند از خيابان بريگاد (Brigade road) ، خيابان ام جي (M.G Road) و

خيابان كامرشيال (Commercial Street).

 فروشگاه های معروف در بنگلور ، نايك (Nike) ، آديداس (Addidas) ، لايف استايل (Life style) ، ريبوك

(Reebok) ، بومبي استور (Bombay store) و شاپر استاپ (Shoppers stop) هستند.

بازارهای اصلی شهر بنگلور بازار ليدو ( Lido Mall) ، بازار كاسموس (Cosmos Mall) ، بازار سيگما (Sigma Mall) ، بنگلور سنترال (Bangalore Central) ، بازار گارودا (Garuda Mall) ، فوروم (The Forum ) ، بازار استيم (Esteem Mall) ، بازار فيم وليو (Fame Value Mall) ، بازار گوپالان (Gopalan Mall) و ميدان مانتري (Mantri Square) را نام برد.

بنگلور مراكز خريد فراواني دارد و تنوع اجناس و قيمتها بسيار خوب است.براي خريد وسايل خانه بهترين مكان مغازه ای به نام Rasul Market  واقع در خيابان Shivaji Nagar  است.برای خريد گوشت و مرغ تازه می توانيد به يکی از 2 مکان زير مراجعه کنيد:

1. janson Market

2. Shivaji Nagar

 برای خريد روزمره خانگی می توانيد به فروشگاه های زنجيره ای زير مراجعه کنيد:

1. Food world

2. Sunday to Monday

3. Fatima Market

4. Metro

 سبزيجات و ميوه در همه نقاط به وفور يافت ميشود.

 قيمت کامپيوتر و قطعات مربوطه تقريباٌ معادل ايران می باشد.

 براي خريد كتاب و ساير جزوات درسي هم مي توانيد به فروشگاه Gangaram  واقع در خيابان  M.G Road مراجعه فرماييد.

براي تهيه وسايل خانه و موتور ميتوانيد از دانشجوياني كه درسشان خاتمه پيدا كرده و از هند ميروند خريد كنيد در اين صورت به نفع دو طرف است.

برای اطلاعات بیشتر با سرکار خانم کیانی تماس یگیرید.

21 30 98 88

09190836650

 

یک نظر

  1. ابوالفضل بختیاری زاده

    لطفا مراکز اصلی فروش عمده پوشاک در بنگلور را با ادرس بفرمایید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*