آخرین تور ها:
خانه » اطلاعاتي از هند » درباره ایالت پنجاب هند چندیگر و لودهیانا هندوستان

درباره ایالت پنجاب هند چندیگر و لودهیانا هندوستان

پنجاب
(پنجابی:ਪੰਜਾਬ) ایالتی در شمال غربی هند است که با استان پنجاب پاکستان در غرب و ایالت‌های جامو و کشمیر در شمال، هیماچال پرادش در شمال شرقی، هاریانا در جنوب و جنوب شرقی و راجستان در جنوب غربی هم‌مرز است.
مساحت کل پنجاب برابر با ۵۰٬۳۶۲ کیلومتر مربع و جمعیت آن در سال ۲۰۰۰ برابر با ۲۴٬۲۸۹٬۲۹۶ نفر بوده‌است. مرکز ایالت پنجاب شهر چندیگراست که به صورت مستقل اداره می‌شود و به‌عنوان ناحیه‌ای مشترک، مرکز ایالت هاریانا نیز به شمار می‌رود. دیگر شهرهای مهم این ایالت شامللودیانا، موهالی، امریتسار، پاتیالا و جلندر هستند.
واژه پنجاب ترکیبی از دو واژهٔ فارسی پنج و آب و به معنی «سرزمین پنج رود» است. این پنج رود، بیاس، جهلم، چناب، راوی و سوتلج نام دارند.
Gandhi_Bhawan_at_Punjab_University
گاندی باوان که توسط پیر جانرت برایدانشگاه پنجاب ساخته شده است.
چندی گر
چندی‌گر یا ناحیه هم‌پیوسته چندی‌گر (به انگلیسی: Chandigarh پنجابی: ਚੰਡੀਗੜ੍ਹ ٬ هندی: चण्डीगढ़ ٬ اردو: چندی گڑھ) با جمعیت ۱٬۰۵۴٬۶۸۶ نفر (درسال ۲۰۱۱) مرکز دو ایالت پنجاب و هاریانا در کشور هند است.
250px-Waterfall_at_Rock_Garden,_Chandigarh

گاندی باوان که توسط پیر جانرت برایدانشگاه پنجاب ساخته شده است.

این شهر گاهی اوقات با نام «شهر زیبا» نیز خوانده می‌شود.
نام چندیگر از معبد قدیمی چندی یا «چندی مندیر» گرفته شده و به معنی «قلعهٔ چندی» است.
چندی‌گر به عنوان اولین شهر طراحی شده هند و به جهت معماری و برنامه‌ریزی شهری‌اش در جهان شناخته شده است.
چندی‌گر مرکز پروژه‌های متعدد معماری است که توسط معمارهای پرآوازه‌ای چون لو کوربوزیه، پیر جانرت، متیو نوویکی، و آلبرت مایر اجرا شده‌اند.
چندی‌گر از نظر بالاترین درآمد سرانه و شاخص توسعه انسانی در صدر فهرست ایالت‌ها و ناحیه‌های هم‌پیوسته هند قرار گرفته و براساس مطالعه انجام شده توسط وزارت توسعه شهری هند، به عنوان تمیزترین شهر در هند شناخته شده است.
 لودهیانا
250px-Ludhiana_Montage
لودهیانا (انگلیسی: Ludhiana پنجابی:ਲੁਧਿਆਣਾ) یکی از پنج شهر مهّم ایلات پنجاب در شمال کشور هندوستان است که در فاصله ۳۶۰ کیلومتری از دهلی نو واقع شده‌است. جمعیّت شهر در حدود ۴/۱ میلیون نفر و مساحت آن ۳۷۶۷ کیلومتر مربع برﺁورده شده‌است.
اقتصادلودهیانا 
لودهیانا شهری عمدتاً تجارتی و صنعتی است. بیشتر صنایع آن، ریسندگی و منسوجات، نوشابه سازی، مونتاژ خودرو و لبنیّات است. در عین حال این شهر همانند سایر بخشهای ایالات پنجاب از نظر تولیدات کشاورزی نیز موقعیّت ممتازی دارد. از نظر سطح درﺁمد و تراز اقتصادی از جمله شهرهای گران و مرفّه پنجاب به شمار می‌آید. میزان ﺁلودگی هوا و معابر بالاست.
مراکز خرید و تفریحی لودهیانا
این شهر فاقد بنای تاریخی مهم، مرکز تفریحی مطلوب و تفرّجگاه و وسایل سرگرمی و رفاه به ویژه جهت استفاده خارجیان است. با این وجود می‌توان از مراکز زیر نام برد
۱. چورا بازار (Choura Bazaar)
این بازار مرکز تجارت لودهیانا است ولی در منطقه‌ای پر ترافیک و آلوده واقع است. معابر بسیار تنگ منطقه، رفت و آمد را برای عابران مشکل می‌کند. با این وجود قیمتهای اجناس در مقایسه با مناطق دیگر شهر مناسب تر است.
۲. گومار ماندی (Gumar Mandi)
این بازار در فاصله نزدیک تری به دانشگاه واقع است. در عمده فروشگاهها، البسه و منسوجات به فروش می‌رسد. دانشجویان پس از تهیه و اجاره منزل برای خرید لوازم اولیه زندگی از قبیل ظروف به این بازار مراجعه می‌کنند. در این بازار مجتمع تجاری جدیدی به نام new shopping complex احداث شده‌است.
۳. مال رود (Mall Road (The Mal
این خیابان (بلوار) از جمله مناطق نسبتا تمیز شهر لودهیانا است و چندین مجتمع تجاری و فروشگاههای لباس (انواع پوشاک) از مارکهای معتبر تجاری دنیا در آن واقع است. البته سطح قیمتها بسیار بالاتر از سایر مناطق لودهیانا است.
۴. خیابان باس استند Bus Stand Road
در انتهای این خیابان، ترمینال اتوبوس شهر لودهیانا واقع است. دانشجویان جهت خرید وسایل چوبی و فلزی (از قبیل کمد، میز تحریر، صندلی و مانند آن‌ها) به این خیابان مراجعه می‌کنند.
۵. بازار فیروز مارکت Ferouze Gandhi Market
۶. سینما آرتی Aarty Cinema
این سینما در فاصله زمانی حدود ۵-۶ دقیقه (با وسیلة نقلیّه) از در شماره ۲ دانشگاه در حاشیه Ferouzepur Road و نرسیده به میدانی که به همین نام مشهور است (Aarty Chowk) واقع است.
۷. سینما ماهار Malhar cinema
این سینما در بلواری معروف به Malhar road منشعب از F. Road واقع است.
۸. پارک رز گاردن (Rose Garden)
تنها مکان عمومی تفریحی شهر است.
 چگونگی دسترسی به لودهیانا
این شهر از طریق جاده اصلی دهلی – آمریستار و همچنین راه ﺁهن به دهلی و سایر شهرهای ایالت متّصل می‌شود. مناسب‌ترین وسیله برای سفر به دهلی نو، قطار SHATABDI است که طی ۴ ساعت و در دو نوبت در روز (صبح و عصر) و در تمام ایام هفته قابل استفاده‌است.
مراکر آموزش عالی لودهیانا
عمده شهرت لودهیانا به عنوان شهری دانشگاهی به واسطه وجود دانشگاه کشاورزی پنجاب (PAU) می‌باشد. این دانشگاه قدمتی ۴۰ ساله دارد و همواره جزء سه دانشگاه برتر هند در زمینة علوم کشاورزی بوده‌است. (دو دانشگاه دیگر، انستیتو تحقیقات کشاورزی درپوسا (دهلی نو) و دانشگاه کشاورزی بنگلور می‌باشند) سایر رشته‌ها و گرایشهای آموزشی دانشگاه ایالتی پنجاب در مرکز ایالت در شهر چندیگر متمرکز است.
دانشگاه کشاورزی پنجاب (PAU) دارای یک کمپ (پردیس) اصلی در لودهیانا و چندین ایستگاه تحقیقاتی در سایر نقاط ایالت می‌باشد. فضای سبز و محیط عمومی پردیس دانشگاه تفاوت بسیار چشمگیری با سطح شهر دارد به طوری که عموماً جهت بهره مندی از هوای مناسب و محیط آن و پیاده روی عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دانشگاه از ۴ دانشکده: college of basic science , college of veterinary , college of agric.eng , college of agriculture تشکیل شده‌است.
برای اطلاعات بیشتر با سرکار خانم فیروزی تماس حاصل فرمایید.
تماس با هند24هند24 در واتس اپهند24 در تلگرام09190836650تماس با هند24هند24 در واتس اپهند24 در تلگرام09101915818 تماس با هند24021-88983021تماس با هند24021-88982912

7 نظر

  1. من يك هندي هستم در افغانستان هستم ما هندي ها از شما ايراني ها نفرت داريم

  2. نفرت ، نفرت می آورد برای سلامتی روح و روان خود از نفرت دوری کن نمی دانم از روی چه قضاوت می کنید من هندی ها و تمام مردم جهان را دوست دارم و عشق می ورزم

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*