آخرین تور ها:
خانه » دیدنی های هند » دیدنی های جیپور » جاذبه های شهر جیپور هندوستان

جاذبه های شهر جیپور هندوستان

دیدنی های شهر صورتی هند
جیپور یکی از سه شهر مثلث طلایی هند و از توریستی‌ترین شهرهای این کشور است و در نظرسنجی‌های معتبر سال‌های اخیر نیز همواره رتبه‌ی بالای در بین بهترین مقاصد گردشگری آسیا داشته. دیدنی‌های متنوعی مثل جانتر مانتر، قلعه‌های سلطنتی، معابد، بازارها و مراکز خرید و … باعث شده‌اند تا گردشگران کشورهای مختلف، از جمله گردشگران ایرانی، استقبال بسیاری از تور جیپور و بازدید از این شهر، و همچنین دهلی و آگرا، نشان دهند
۱- بازدید از قصر سلطنتی جال محل (Jal Mahal)
جال محل قصری برای اقامت موقت تابستانه‌ی خانواده‌ی سلطنتی حاکم بر شهر بوده که در قرن هجدهم به دستور جی سینگ دوم بنا شده است. این قصر در دریاچه‌ای به نام مان ساگار (Mansagar Lake) با ۵ طبقه ساخته شده که اکنون ۴ طبقه از آن زیر آب قرار دارد و شناوربودن قصر در دریاچه باعث شده به آن قصر آب هم گفته شود. جال محل نه‌تنها معماری بسیاری زیبایی دارد، بلکه از نظر تزئینات داخلی نیز بسیار چشم‌نواز و استادانه ساخته شده.
با بازدید از جال محل می‌توانید در قصری زیبا که ترکیبی از معماری راجپوت و مغول است قدم بزنید و از قسمت‌های مختلف آن، که عموماً به دریاچه‌ی مان ساگار چشم‌انداز دارند دیدن کنید. گردشگرانی که می‌خواهند از داخل ساختمان قصر دیدن کنند باید فاصله‌ی ساحل دریاچه تا بنا را با قایق‌هایی که به همین منظور درنظر گرفته شده‌اند طی کنند و همین خود یکی از جذابیت‌های بازدید از این مکان است. با بازدید از جال محل هم با یکی از زیباترین قصرهای سلطنتی هندوستان و تاریخچه‌ی آن آشنا خواهید شد و هم از طبیعت زیبای اطراف دریاچه لذت خواهید برد.
۲- دیدن قلعه‌ی ناهارگار جیپور (Nahargarh Fort)
این قلعه که به نام قلعه‌ی ببر هم شناخته می‌شود و در نیمه‌ی اول قرن هجدهم میلادی ساخته شده، یکی از دیدنی‌ترین قلعه‌های جیپور است و یکی از علل این جذابیت این است که ناهارگار جیپور هرگز مورد حمله قرار نگرفته و از همین روی تقریباً با همان ظاهر اصلی و بدون تغییر باقی مانده است. در بازدید قلعه گذشته از ساختمان آن می‌توانید از دیگر جاذبه‌های گردشگری‌ای که در اطراف آن ساخته شده‌اند هم استفاده کنید. یکی از قابل‌توجه‌ترین این دیدنی‌ها موزه‌ی موم است که در آن مجسمه‌های اشخاص سرشناس، خصوصاً سرشناسان هندی، از جمله بازیگران، ورزشکاران، شخصیت‌های مهم سیاسی هند و … به‌صورت خیلی طبیعی قرار داده شده‌اند. در کنار قلعه‌ی ناهارگار رستورانی با غذاهای هندی و بین‌المللی، نمایشگاه‌های فصلی آثار هنری و امکانات رفاهی دیگری مثل دوچرخه‌سواری در مسیر مخصوص نیز قرار دارند
۳- خرید از بازارهای جیپور (Jaipur Bazaars)
جیپور دارای بازارهای سنتی مختلفی است که در آن‌ها انواع محصولات دست‌ساز محلی از جمله جواهرات دست‌ساز، مجسمه‌های مرمری، سنگ‌های قیمتی، اشیای چوبی، کفش‌ها و لباس‌های محلی و … فروخته می‌شوند. بازار جوهری، بازار تریپولیا، بازار چندپل، بازار نهرو، بازار باپو و بازار خیابان میرزا اسماعیل از بهترین و پربازدیدترین مراکز خرید سنتی جیپور هستند.
اما جیپور علاوه بر این بازارهای سنتی دارای مراکز خرید مدرنی مثل مرکز خرید کریستال کورت، مرکز خرید گانپاتی پلازا، مرکز خرید سیلور اسکوئر، مجموعه‌ی تفریحی و تجاری ورلد ترید پارک، مرکز خرید تریتون و بسیاری موارد دیگر است که هر یک علاوه بر محصولات متنوعی که دراختیار مراجعان قرار می‌دهند، از نظر امکانات تفریحی‌ای مانند شهربازی، سینما، رستوران و … محیطی بسیار خوب برای تفریح و سپری‌کردن اوقات فراغت در جیپور به شمار می‌آید.
۴- اقامت در خانه‌های درختی (Tree Houses)
جیپور دارای خانه‌های درختی‌ای است که در حال حاضر اقامت در آن‌ها به‌عنوان یکی از بهترین تفریحات جیپور و البته از لوکس‌ترین‌شان به شمار می‌آید. فضای داخلی این خانه‌ها، اگرچه تا حد زیادی با استفاده از مواد طبیعی آراسته شده، اما کاملاً مدرن، لوکس و با وسایل کامل است این و همراه با امکانات فضای بیرونی خانه‌ها از جمله استخرهای لوکس، زمین تنیس، سینمای فضای باز، جنگل‌گردی با خودروهای ATV، طبیعت زیبا و … تفریح‌گاهی ایده‌آل را برای گذراندن اوقات فراغت در آرامش طبیعت و استفاده از تفریحات متنوع فراهم آورده‌اند.
۵- بازدید از پارک ملی رانتامبور (Ranthambhore National Park
بازدید از پارک ملی رانتامبور با فضای طبیعی گسترده و انواع گونه‌های جانوری و گیاهی یکی از هیجان‌انگیزترین و بهترین تفریحات جیپور است. در این پارک علاوه بر طبیعت زیبا شامل پوشش گیاهی متنوع، رودخانه، دریاچه و … حیوانات مختلفی مثل میمون، ببر، پرندگان و …، که همگی بیرون از قفس و در فضای باز زندگی می‌کنند، را نیز خواهید دید. گذشته از این‌ها در پارک ملی جیپور چندین بنای قدیمی که بیش‌تر بناهای مذهبی هستند هم دیده می‌شوند.
۶- شرکت در برنامه‌های تفریحی شبانه‌ی جیپور
زندگی شبانه‌ و برنامه‌های مختلف تفریحی‌ای که دیرهنگام در بارها، رستوران‌ها، سالن‌های نمایش و … شهر برگزار می‌شوند یکی از پرطرف‌دارترین تفریحات جیپور هستند. موسیقی‌های شاد و انواع خوراکی و نوشیدنی در رستوران‌ها و بارهایی از جمله رسترو فورستو، رستوران و بار دراگون و … می‌توانند شما را برای تمامی طول شب سرگرم کنند.
۷- شرکت در فستیوال‌های سنتی جیپور
در جیپور فستیوال‌های سنتی‌ای مانند گانگور (Gangaur)، تیج (Teej)، کایت یا بادبادک (Kite)، هولی (Holi) و … برگزار می‌شوند که بیش‌تر آن‌ها جشن‌های بسیار باشکوه مذهبی و ملی اند و عموماً با موسیقی و رقص هندی، استفاده از لباس‌های سنتی با رنگ‌های مختلف و … همراه هستند. فستیوال گانگور که فستیوالی مرتبط با عشق و ازدواج است در ماه‌های مارس و آپریل، فستیوال تیج که فستیوال مخصوص زنان است در ماه‌های جولای و آگوست، فستیوال کایت در ماه ژانویه و فستیوال هولی در ماه مارس برگزار می‌شوند. با شرکت در فستیوال‌های جیپور می‌توانید علاوه بر سپری‌کردن اوقاتی شاد و لذت‌بخش، با فرهنگ، آداب و رسوم مردم هند نیز آشنا شوید.
۸- گشت‌زدن در شهر با جیپ سافاری
استفاده از جیپ‌های سافاری فرصتی عالی برای گشت‌زدن در جیپور و دیدن قسمت‌های مختلف شهر، به‌خصوص مزارع، طبیعت زیبا، جنگل‌ها و قلعه‌های تاریخی، است. تماشای حیوانات وحشی‌ای مثل پلنگ، آهو، مار کبری و حتی پرندگانی مثل طاووس و … که در محیط طبیعی جنگلی، و نه در باغ وحش، زندگی می‌کنند فرصتی است که در کم‌تر نقطه‌ای از جهان به دست خواهید آورد. با گشت‌زدن در جیپور با جیپ علاوه بر این که می‌توانید جای‌جای شهر را ببینید، می‌توانید با فرهنگ و آداب و رسوم خاص منطقه‌ی راجستان هند نیز آشنا شوید.
۹- بازدید از جانتر مانتر (Jantar Mantar)
این بنا که در قرن هجدهم میلادی ساخته شده و اکنون در فهرست میراث فرهنگی یونسکو قرار دارد از بناهایی است که مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار می‌گیرد. جانتر مانتر بیش‌تر به‌واسطه‌ی تجهیزات و سازه‌هایی شناخته می‌شود که برای تعیین زمان، نجوم و … مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند و در واقع می‌توان آن را نوعی رصدخانه به شمار آورد.
۱۰- بازدید از معبد بیرلا ماندیر (Birla Mandir)
بیرلا ماندیر یکی از زیباترین سازه‌های معماری جیپور است که اگرچه بنایی تاریخی به‌شمار نمی‌آید و ساخت آن مربوط به نیمه‌ی دوم قرن بیستم است، معماری خاص آن باعث شده تا بسیاری از گردشگران از این بنا، به‌ویژه شب‌هنگام که ساختمان به‌خاطر نورپردازی هنرمندانه جلوه‌ای زیباتر دارد، دیدن کنند. این بنا در واقع یک معبد هندو است و تصاویر نقش‌بسته روی پنجره‌های شیشه‌ای آن داستان‌های کتاب مقدس این آیین را بازگو می‌کنند. دیوارهای بیرلا ماندیر علاوه بر تصاویر مربوط به آیین هندو تصاویر پیشوایان سایر مذاهب و بزرگانی مثل مسیح، بودا، کونفسیوس، سقراط و … را نیز به نمایش می‌گذارند.
بیرلا ماندیر بنایی بسیار باشکوه و بزرگ است و در اطراف آن نیز باغ‌های سرسبز و زیبایی قرار دارند و درمجموع آن‌قدر جالب توجه هست که بتوان آن را به‌عنوان یکی از بهترین تفریحات جیپور معرفی کرد.
۱۱- مزرعه‌ی فیل‌های الفانتاستیک (Elephantastic Elephant Farm)
فیل‌‌ها همواره بخشی جدانشدنی از فرهنگ منطقه‌ی راجستان بوده‌اند و همچنان نیز جایگاه خاصی بین اهالی این منطقه دارند. این مزرعه نیز با هدف نگهداری و محافظت از فیل‌های آسیایی منطقه افتتاح شده و البته می‌توان بازدید از آن را به‌عنوان یکی از بهترین تفریحات جیپور برای علاقه‌مندان به حیوانات به شمار آورد. بازدیدکنندگان از این مزرعه می‌توانند ساعت‌ها در آن گردش کنند، با فیل‌ها عکس بگیرند، به آن‌ها غذا بدهند و بازی کنند و یاد بگیرند که چطور با این حیوانات باهوش و اجتماعی ارتباط برقرار کنند.
۱۲- تفریح در سیاره‌ی برفی (Snow Planet)
تفریحات جیپور محدود به گشت‌وگذار در جنگل‌های گرمسیری و قلعه‌های باستانی نمی‌شوند، بلکه این شهر دارای مراکز تفریحی مدرن‌تری از جمله سیاره برفی است که برای بازدیدکنندگان فرصت دوری از گرمای هندوستان و سپری‌کردن ساعاتی از روز یا شب را در محیطی سرد، همراه با پیست اسکی روی یخ و دیگر تفریحات زمستانی فراهم می‌کند. سیاره برفی جیپور تفریحات متعددی دارد و بازدیدکنندگان از آن، خصوصاً کودکان، می‌توانند ساعت‌ها در آن، بدون انجام کارهای تکراری، تفریح و ورزش کنند.
۱۳- بازدید از مرکز فرهنگی هنری جواهر کالا کندرا (Jawahar Kala Kendra)
چنان‌چه از علاقه‌مندان به هنر هستید بازدید از مرکز فرهنگی هنری جواهر کالا کندرا یکی از بهترین تفریحاتی است که می‌توانید در بازدید خود از جیپور داشته باشید. این مجموعه از قسمت‌های مختلفی مثل موزه، آمفی‌تئاتر، کتابخانه و … تشکیل شده و هدف از ساخت آن بیش‌تر حفاظت و نمایش فرهنگ و هنر منطقه‌ی راجستان است. این مرکز میزبان جشنواره‌های هنری مختلف، از جمله جشنواره‌ی سالانه‌ی تئاتر، است و مسلماً اگر سفر شما مصادف با این جشنوارها باشد لذت بیش‌تری از بازدید از این مرکز خواهید برد.
۱۴- استفاده از تفریحات هیجان‌انگیز جیپور
همان‌طور که گفتیم بازدید از جیپور تنها شامل دیدن بناهای سلطنتی تاریخی و طبیعت بکر آن نیست و این شهر علاوه بر این‌ها دارای امکانات تفریحی مدرن‌تری هم هست. شما می‌توانید ساعاتی از سفر خود به جیپور را به تفریحات مهیجی مثل زیپ‌لاین، بازی با توپ بامبو برای کشتی‌گرفتن و … که در پارک‌ها و مراکز تفریحی مختلف شهر در دسترس هستند اختصاص دهید و لحظات شاد و پرهیجانی را همراه با خانواده و دوستان خود تجربه کنید.
۱۵- بازدید از راج ماندیر (Raj Mandir)
راج ماندیر یکی از بزرگ‌ترین سالن‌های نمایش و سینماهای جیپور است که معماری بسیار زیبا و باشکوهی دارد و مردم جیپور آن را به‌عنوان یکی از نمادهای شهر خود به شمار می‌آورند. اگر اهل سینما و تماشای فیلم، به‌ویژه فیلم‌های هندی، هستید بازدید از این سینما می‌تواند یکی از بهترین تفریحات جیپور برای‌تان باشد.
۱۶- بازدید از کاخ شهر (City Palace)
کاخ شهر یکی از دیگر بناهای سلطنتی جیپور است که در واقع مکانی برای انجام امور اداری و تشریفاتی خاندان سلطنتی بوده. این کاخ که در مرکز شهر قرار دارد و هم‌اکنون به‌شکل موزه‌ای برای بازدید عموم درآمده دارای دو قسمت اصلی به نام‌های مبارک محل و چاندرا محل است، که نوادگان خاندان سلطنتی همچنان در بخشی از قسمت دوم آن سکونت دارند – و همچنین باغ‌های بزرگ و زیبایی اطراف آن را دربرگرفته‌اند. این کاخ از آن دسته بناهایی است که با ماسه‌سنگ صورتی و سرخ ساخته و باعث نام‌گذاری جیپور با نام شهر صورتی شده‌اند. این کاخ معماری بسیار زیبایی دارد و با بازدید از آن می‌توانید با معماری منطقه‌ی راجستان و البته فرهنگ مردم این ناحیه بیش‌تر آشنا شوید.
۱۷- بازدید از کاخ هاوا محل (Hawa Mahal)
کاخ هوا محل یکی از بزرگ‌ترین بناهای شهر است که در اواخر قرن هجدهم ساخته شده و در ساخت آن باز هم ماسه‌سنگ صورتی به‌کار گرفته شده است. این بنا در ۵ طبقه و به‌شکلی منحصربه‌فرد ساخته شده و آن‌قدر زیبا و باشکوه هست که بتوان آن را به‌عنوان یکی از نمادهای شهر جیپور به شمار آورد. بیش‌تر تصاویر این بنا نمای پشتی آن، که از تعداد زیادی پنجره به شکل خانه‌های یک کندوی عسل ساخته‌شده‌اند، را نشان می‌دهند که درواقع محل اقامت زنان خاندان سلطنتی بوده است.
۱۸- خوردن غذاهای محلی جیپور
غذاهای محلی جیپور علاوه بر این‌که بسیار خاص و متفاوت از غذاهای روزمره‌ی مردمان بیش‌تر کشورهای دیگر هستند، طعم و بوی خوبی هم دارند و درواقع خاص‌بودن‌شان همراه با عجیب‌وغریب‌بودن نیست. Dal Batti Churma یکی از غذاهای رایج جیپور، Mawa Kachori یک نوع دسر پرطرف‌دار، Ghewar نوعی شیرینی پرطرف‌دار، Mirchi Bada نوعی اسنک تند معروف در جیپور و … از جمله غذاهای خوش‌طعم و متفاوتی هستند که می‌توانید در رستوران‌های شهر سفارش دهید و میل کنید. چنان‌چه گیاه‌خوار هستید و همیشه در پیداکردن غذاهای بدون گوشت در رستوران‌ها با مشکل مواجه اید حتماً غذاخوردن در رستوران‌های شهر به یکی از بهترین تفریحات جیپور برای شما تبدیل خواهد شد.
۱۹- بازدید از موزه‌ی آلبرت هال
موزه‌ی آلبرت هال بزرگ‌ترین موزه‌ی منطقه‌ی راجستان هند است و با عنوان موزه‌ی مرکزی دولت هم شناخته می‌شود. در این موزه مجموعه‌ای از نقاشی‌های نفیس، جواهرات دست‌ساز، سنگ‌های قیمتی، مجسمه‌ها، ظروف و اشیای کریستال، فرش، سکه‌های قدیمی و … نگهداری می‌شوند و بازدید از آن‌ها می‌تواند برای علاقه‌مندان به تاریخ و هنر جالب باشد.
۲۰- بالن‌سواری
تماشای شهر جیپور در حالی‌که سوار بر بالن از فراز آن در حال عبور هستید می‌تواند یکی از هیجان‌انگیزترین و بهترین تفریحات جیپور باشد. بالن‌های جیپور معمولاً تا ۸ نفر ظرفیت دارند و بیش‌تر ۲ ساعت مانده به طلوع آفتاب یا ۲ ساعت مانده به غروب آفتاب حرکت می‌کنند و مبدأ حرکت‌شان هم قلعه‌ی آمبر فورت، یکی از دیگر قلعه‌های سلطنتی جیپور که خود از جاذبه‌های گردشگری این شهر به شمار می‌آید، است
برای اطلاعات بیشتر با سرکار خانم فیروزی تماس حاصل فرمایید.

تماس با هند24هند24 در واتس اپهند24 در تلگرام 09190836650    تماس با هند24هند24 در واتس اپهند24 در تلگرام 09101915818  تماس با هند24 021-88983021 تماس با هند24 021-88982912  

هند24 در اینستاگرام@Hendostan24

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*