آخرین تور ها:
خانه » اطلاعاتي از هند » دیدنی های دهلی در هندوستان

دیدنی های دهلی در هندوستان

درباره دهلی
شهر دهلی در ناحیه مرکزی نیمه شمالی هند و در  ساحل غربی رود یامونا واقع شده است . دهلی نو یکی از سه شهر بزرگ هند است که پایتخت ملی این کشور به شمار می رود .این شهر دارای پنج هزار سال  قدمت است و آثار دوران تمدن موهونچو دارو و یا دره رود سند یافت شده است .بسیاری ریشه نام دهلی را واژه فارسی دهلیز می دانند . و بعضی دیگر بر این باورند که نام دهلی از نام راجا دهیلو از پادشاهان است . اهالی ساکناین شهر امروزه دهلیتیس می نامند.
قلعه سرخ – رد فورت 
قلعه سرخ یکی از تماشایی ترین مکان های هند است که در دهلی قرار دارد قلعه ای اسرار آمیز و بسیار بزرگ که از خاک سرخ و به دستور شه جهان ساخته شده است  شاه جهان کسی است که تاج محل را در آگرا به دستور وی ساختند اما به دلیل انتقالش به دهلی دستور ساخت این قلعه را صادر کرد ساخت این  قلعه 9 سال طول کشید و در سال 1648 تکمیل شد . در قلعه سرخ چندید دیوار وجود دارد . این قلعه در مرکز جلب توجه گردشگران است . لال در زبان هندی به معنی قرمز است . این قلعه در کنار رود یامونا یه شکل هشت ضلعیه نا مرتب می باشد  که به وسیله دیواری از سنگ های قرمز رنگ به طول 5.2 کیلومتر ارتفاع 16 تا 33 متر محصور گشته است .  قسمت های مختلف این قلعه یه شرح ذیل می باشد.
دروازه لاهور
این دروازه،مهم ترین و اصلی ترین دروازه این قلعه محسوب می شود.اسمش را از شهر لاهور در کشور پاکستان گرفته است.
دروازه دهلی 
دروازه ی دهم این قلعه است که از سویی ،به سمت دروازه ی شهر هندوستان است .
چاتاچوک 
یک بازار قدیمی و سنتی است و بین دروازه لاهور و قلعه قرار دارد که امروزه مکان جمع شدن دستفروشان برای فروختن سوغاتی به توریستان بازدیدکننده از قلعه شده است .
باغ حیات بخش
  باغ حیات وحش یکی از زیباترین مکان ها در این قلعه است که دارای دو نهر زیبا و فواره هایی است که اکنون این نهر های زیبا به خشکی تبدیل شدند.
دیوان خاص 
محل ملاقات‌های خصوصی شاه بوده و جلسات حکومتی در آنجا برگزار می‌شده و تماما از سنگ مرمر سفید ساخته شده‌است. بر روی ستون‌های مرمری این بخش، نقوش گیاهی زیبایی با طلا کار شده است.
نهر بهشت قلعه سرخ
 یکی از مهم ترین  محل اقامت شخصی شاه بوده است ، در این قصر نهرهایی که از رود یامونا منشعب می‌شدند جاری بوده‌است.
ظفر  محل 
ساختمانی است از سنگ قرمز بین بناهای ساوان و بادان در میان استرخی از آب واقع است.  
موزه‌ها
 این بنا شامل دو موزه‌است یکی شامل اشیاء، منسوجات کتاب‌ها و دست‌نوشته‌های تاریخی و هنری است که عمدتا مربوط به دوران گوراکانی هند یا ایران است و دیگری بیشتر به نمایش جنگ‌افزارهای قدیمی آن دوران تا زمان اشغال انگلیس تعلق دارد
آرامگاه همایون 
آرامگاه همایون تمپ مشهور به نصر الدین که دومین پادشاه امپراطوری مغولی یا گورکانیان بود . این آرامگاه در منطقه نظام الدین و در مرکزشهر دهلی قرار دارد . همایون پس از 15 سال که در دربار ایران پناهنده بود به کمک شاه طهماسب اول  به کشورش بازگشت  و به طورناگهانی پس از چند ماه از دنیا رفت . این آرامگاه با شکوه به دستور همسر وی حمیده بانو بیگم که در ایران با معماری ایرانی آشنا شده بود ساخته شد  کار ساخت این بنا در سال 1562 شروع و تا 8 سال طول کشید . این بنا یکی از ایرانی ترین بناهای هند است دارای کاشی های مختلط و ترکیب پیچیده شاه نشین های قوسی شکل و گنبد های باریک می باشد . این مقبره  عظیم با سنگ سرخ تزیین شده است.
مسجد جامع دهلی 
این مسجد در گذشته به مسجد جهان نما شهرت داشته است که از بزرگترین مساجد هندوستان می باشد . این بنا به دستور شاه جهان در سال 1656 ساخته شد . این مسجد یکی از مراکز مهم  مسلمانان هند است . محوطه خارجی این مسجد می تواند 25 هزار نماز گزار را در خود جای دهد از جمله اشیائ باستانی این مسجد قرانی است که بر روی پوست آهو نوشته شده است . برای ساخت این مسجد 5000 کارگر به مدت 6 سال کار کرده اند .سقف این مسجد دارای 3 گنبد است که روی آنها با مرمرهای سیاه و سفید تزیین شده است دو مناره این مسجد دارای 40 متر ارتفاع هستند . همچنین این مسجد دارای دو محراب با شکوه و حیاط وسعی است.
دروازه هند در دهلی
دروازه هند یکی از بناهای معروف دهلی و بنای یاد بود ملی هند است . این بنای با شکوه با ارتفاع 42 متر در محوطه ای باز و نزدیک به کاخ ریاست  جمهوری هند توسط معمار انگلیسی سر ادوین در سال 1931 میلادی ساخته شده است  . در واقع یادبودی است برای 90 هزار سرباز هندی که در جنگ جهانی اول کشته شده اند و نام این سربازان بر دیوار های این بنا حک شده است
معبد نیلوفر آبی 
این ساختمان شامل ۲۷ گلبرگ است که از بتُن سفید ساخته شده و با سنگ مرمر سفید پوشیده شده این سنگ‌ها از یونان خریداری و در ایتالیا برش داده شده‌اند. هر یک از نُه طرف ساختمان سه گلبرگ دارد و نُه در بزرگ به تالار مرکزی به‌ظرفیّت ۱۳۰۰ نفر باز می‌شود. ارتفاع بنا از کف تا بالای ساختمان ۲۷/۳۴ متر و قطر ساختمان ۷۰ متر است و در زمینی به‌مساحت ۶۴/۱۰ هکتار در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری هندوستان نشسته‌است.این بنای عظیم جدیدترین مشرق اُلاذکار بهائیان است که در جهان ساخته شده زمین آن در سال ۱۹۵۳ خریداری شده و ساخت آن در سال ۱۹۸۰ شروع و پس از ۶ سال، در ۲۴ دسامبر ۱۹۸۶ به‌اتمام رسیده‌است. در طی بیش از ۲۰ سالی که از عمر این بنا می‌گذرد بیش از ۵۰ میلیون نفر از آن دیدن کرده‌اند و گاه در هنگام تعطیلات مملکتی هند، تعداد بازدیدکنندگان به یکصد هزار نفر در یک روز بالغ شده‌است.هندوستان با جمعیتی بین ۱٬۷ تا ۲٬۲ میلیون نفر بهایی بزرگترین جمعیت پیروان این آیین در جهان به‌شمار می‌آید. در این بنا به ندرت مناسکی ویژه بهائیان انجام می‌شود و همه می‌توانند با هر اعتقادی با سکوت به تفکر و مناجات بپردازند. انجام مراسم مذهبی و سخنرانی در سالن اصلی ممنوع است و اغلب مردم هندوستان از هر مذهب و طایفه‌ای آن‌ را محترم می‌شمارند.
قطب منار
ارتفاع این منار عظیم ۵/۷۲ متر است که ۳۹۹ پله دارد. این بنا از سنگ ساخته شده و جزو اولین بناهای عظیم هند و از نمونه‌های بارز معماری هندو – اسلامی است. تزئینات روی این منار بی نظیر است. این بنا در کنار مسجد قوه الاسلام در سال ۱۱۹۹ میلادی توسط قطب الدین ایبک در جنوب شهر دهلی و بر روی خرابه‌های تعداد زیادی از معابد مربوط به آئین جینیسم ساخته شده است. در صحن اصلی مسجد ستون فولادی بزرگی مربوط به قرن پنجم میلادی وجود دارد که عامه، حلقه کردن دست از پشت، دور این ستون را خوش یمن می‌دانند.
مزار مهاتما گاندی – راج گت
مزار یادبود مهاتما گاندی رهبر نهضت ضد استعمار هند.آرامگاه یادبود “ماهانداس کارامچاند گاندی”(1948-1869) رهبر سیاسی و مذهبی هندی ها در شهر دهلی و در میان فضایی سرسبز قرار دارد است. سکویی چهار گوش  از مرمر سیاه طبعا هندوها مطابق رسوم شان جسد گاندی را سوزانده و به آب سپرده اند وحالا این مزار، محل ابراز ارادت و احترام هندیان، شخصیت های سیاسی، مذهبی جهان و البته علاقه مندان این شخصیت بزرگ تاریخ معاصر در سراسر دنیا به او به حساب می آید. هر ساله در روز سی ام ژانویه، روز شهید، به یاد پدر ملی هند گردهمایی در این محل تشکیل می‌گردد.
کاخ ریاست جمهوری راشتراپاتی بهاوان و مغول گاردن
در سمت منتهاالیه غربی میدان مرکزی دهلی نو که دروازه هند در میان آن قرار گرفته، مجموعه بزرگ کاخ ریاست جمهوری قرار دارد. دفتر نخست وزیر و وزارت خارجه (معروف به ساوت بلاک South Block) در حاشیه شرقی و ساختمان مدور مجلس هند نیز در حاشیه شمال شرقی این کاخ واقع شده است. این مجموعه، بخش اصلی از معماری انگلیسی دهلی‌نو است.کاخ ریاست جمهوری دارای تالارهای بزرگ و ۳۴۰ اتاق است. باغ زیبا و معروف مغول گاردن در انتهای غربی محوطه این کاخ قرار دارد که سالی یک ماه، بازدید عموم از آن آزاد است. سالن معروف آشوکا در طبقه دوم این کاخ قرار دارد که محل برگزاری رسمی ترین برنامه‌های رئیس جمهور هندوستان است. سقف این سالن و حاشیه فوقانی دیواره‌های آن به مساحتی بیش از ۷۵۰ متر مربع، تماماً با نقاشیهای ایرانی و اشعار فارسی پوشیده شده‌است.
قلعه کهنه (پورانا کیلا)
قلعه کهنه هند معروف به پورانا کیلا بر روی خرابه های شهر کهن پاندواها که زمانی درکنار رودخانه یامونا قرار داشته، توسط شیرشاه سوری طی سالهای 1538 و 1545 ساخته شده است.
صفدر جنگ 
بنای آرامگاه صفدر جنگ، وزیر دربار گورکانی، آخرین سبک معماری باغ مقبره‌ای دهلی در دوران امپراتوری مغولی هند است که در خلال سال‌های ۱۷۵۳ تا ۱۷۵۴ در زمان محمد شاه گورکانی، پادشاه هند، ساخته شده ‌است.
معبد آکشاردام
معبد آکشاردام نشانگر 10.000 سال از فرهنگ هند می باشد این معبد که آمیخته ای از تکنولوژی و معماری نوین می باشد توسط بیش از ۱۱.000 کارگر و معمار هندی در تاریخ ۶ نوامبر سال ۲۰۰۵ میلادی ساخت آن پایان پذیرفت. این بنا هم اکنون یکی از جاذبه های توریستی کشور هند به شمار می رود.
پارک دهلی
لودی گاردن پارک پنج حس (Garden of Five Senses)، نهرو پارک، بودا پارک، پارک آهوها(Deer Park)، پارک دهلی، دلهی ریج، پارک اجمل خان و مجموعه دهولاکن از معروفترین پارک‌های این شهر محسوب می‏شود.
درگاه حضرت نظام الدین
در نزدیکی مقبره همایون، درگاه صوفی بزرگ هند، خواجه نظام الدین اولیا (۱۲۳۸ – ۱۳۲۵ میلادی) در محلی شلوغ و پر تراکم، میزبان جمع کثیری از زایران مسلمان و غیر مسلمان است.
قلعه تغلق آباد
پایتخت غیاث الدین تغلق در فاصله ۸ کیلومتری از قطب منار قرار دارد که به دلیل استراتژیک احداث گردیده و اکنون تعداد کمی از استحکامات و تالارهای زیر زمینی آن بر جای مانده‌است. براساس برخی حکایات ویران شدن شهر بر اثر نفرین خواجه نظام الدین اولیا بوده است
فیروز شاه کتلا
در شهر فیروزآباد هند، نزدیک به دهلی گیت در قرن ۱۴ میلادی به وسیله فیروز شاه تغلق ساخته شد. ستون معروف سنگی به ارتفاع ۱۴ متر حامل پیغام صلح آشوکا در این محل قرار دارد.
برای اطلاعات بیشتر با سرکار خانم فیروزی تماس حاصل فرمایید.
تماس با هند24هند24 در واتس اپهند24 در تلگرام 09190836650    تماس با هند24هند24 در واتس اپهند24 در تلگرام 09101915818  تماس با هند24 021-88983021 تماس با هند24 021-88982912  
هند24 در اینستاگرام@Hendostan24

4 نظر

  1. Greetings from Florida! I’m bored at work so I decided to check out your site on my iphone during lunch break. I really like the info you present here and can’t wait to take a look when I get home. I’m surprised at how fast your blog loaded on my phone .. I’m not even using WIFI, just 3G .. Anyhow, very good site!

  2. Greetings from Florida! I’m bored to tears at work so I decided to browse your site on my iphone during lunch break. I enjoy the knowledge you present here and can’t wait to take a look when I get home. I’m amazed at how fast your blog loaded on my cell phone .. I’m not even using WIFI, just 3G .. Anyways, amazing site!

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*