آخرین تور ها:
خانه » اطلاعاتي از هند » درباره دهلی ، هندوستان کوچک

درباره دهلی ، هندوستان کوچک

این‌جا پایتخت سرزمین شگفتی‌هاست. دهلی که هندوستان کوچک نیز نامیده می‌شود ، یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان به شمار می‌رود. حتی با وجود ظاهر مدرن و تازه‌ای که این روزها از خودش نمایش می‌دهد، اما روح باستانی شهر همه‌جا به چشم می‌آید. روحی باستانی که از میان ‌سال‌ها تاریخ و هنر مشرق زمین و خاطره‌ی جنگ‌های پر سر و صدا برخاسته؛ دهلی یازده بار در طول تاریخش ویران و دوباره ساخته شد تا به شهر دوگانه‌ی مدرن-سنتی امروزی رسیده است.
 
شاید بهترین فصل آب و هوایی برای سفر به دهلی، بهار باشد و  شاید شلوغ‌ترین وقت از لحاظ تعداد توریست‌ها، حوالی ژانویه باشد که تعطیلات است و چندتایی جشن و جشنواره هم بر پاست. بهتر است بلافاصله بعد از مشخص‌شدن زمان سفرتان، رزرو نهایی هتل را نیز انجام دهید تا مجبور نباشید زیر بار هر انتخابی بروید.
 
فرودگاه دهلی، فرودگاه بین‌المللی گاندی، در غرب شهر واقع شده و با افتتاح ترمینال‌های جدید به آن، در حال تبدیل‌شدن به یکی از پیشرفته‌ترین فرودگاه‌های جهان است. رفت و آمد به فرودگاه گاندی به طور مرتب با اتوبوس، مترو و تاکسی انجام می‌گیرد. تاکسی‌ها از تاکسی‌متر استفاده می‌کنند ولی اگر از قبل نسبت به مسیرتان آگاهی نداشته باشید، هیچ بعید نیست مبلغ بیشتری از مسافر بخواهند. رفت و آمد با مترو کار سختی نیست. متروی دهلی از پنج صبح تا یازده شب فعال است و یک خط مستقیم از فرودگاه به مرکز شهر دارد و در ازای کم‌تر از صد روپیه و در عرض بیست دقیقه، مسافران را به ایستگاه اصلی متروی دهلی می‌رساند.
 
اتوبوس‌های فرودگاه را دو تا شرکت حمل و نقل سازمان‌ دهی می‌کند که هر کدام در مسیرهای به خصوصی رفت و آمد دارند. اتوبوس‌ها هر نیم ساعت یک بار از فرودگاه حرکت می‌کنند و تا به مرکز شهر برسند نزدیک به پنجاه دقیقه زمان احتیاج دارند.
پایتخت شلوغ هند، ترافیک زیاد دارد. برای رفت و آمد در شهر بهتر است یا نزدیک به مکان‌های توریستی هتل بگیرید که پیاده هم بتوانید در اطراف بگردید و یا این‌که همان اول ورود یک نقشه‌ی مترو تهیه کنید. متروی دهلی یکی از بهترین وسایل حمل و نقل برای خود محلی‌ها و مسافران است. هم گرمای هوا را کم‌تر احساس می‌کنید، هم پول کم‌تری می‌پردازید و هم در ترافیک نمانده‌اید.
 
قلعه‌ی ‌سرخ یکی از تماشایی‌ترین جاهای هند است که در دهلی قرار دارد. قلعه‌ای اسرارآمیز و بسیار بزرگ که از خاک سرخ و به دستور شاه‌جهان، امپراتور سلسله‌ی گورکانیان هند ساخته شده است. شاه جهان همان کسی است که تاج‌محل را نیز در آگرا ساخت و پس از آن به خاطر انتقال قدرتش به دهلی، دستور طراحی این قلعه را در شهر جدید صادر کرد. قلعه‌ی سرخ چند دیوان، دروازه، تالار و باغ دارد که تمام بخش‌های آن در صورت تهیه‌ی بلیت قابل بازدید کردن است. با این‌که معماری این بنا به تنهایی خیره‌کننده است، ولی اگر راهنمای مناسب داشته باشید یا نمایش نور و صدای قلعه را که ساعت هفت و نیم هر شب اجرا می‌شود ببینید، با تکه‌هایی از تاریخ هند نیز آشنا خواهید شد.
 
مسجد جهان‌نما یا مسجد جامع دهلی یکی دیگر از بناهایی است که به دستور شاه‌جهان ساخته شده؛ در دهلی قدیم قرار گرفته و اطراف آن را بخش مسلمان‌نشین دهلی تشکیل می‌دهد. این مسجد دو تا مناره دارد که بیش از چهل متر ارتفاع دارند، گنبدهایش مرمری‌اند و یکی از باشکوه‌ترین مساجد جهان اسلام است. در معماری مسجد جهان‌نما نشانه‌های پررنگی از معماری ایرانی به چشم می‌خورد، ولی هیچ بنایی در دهلی به اندازه‌ی آرامگاه همایون، آرامگاه دومین پادشاه سلسله‌ی گورکانیان، تحت تاثیر معماری ایرانی نیست. بعد از مرگ همایون، به دستور ملکه، آرامگاه همایون با الهام از چهارباغ اصفهان در قلب دهلی ساخته شد. با الهام از این بنا، آرامگاه خان‌خانان و همسرش را نیز در نزدیکی همین مقبره و با الهام از همین بنا ساخته‌اند. آرامگاه خان‌خانان هم در میان باغی بزرگ قرار گرفته که از میان آن نهرهای زیادی می‌گذرد.
 
 
نزدیک به این آرامگاه‌ها، مقبره‌ی صوفی بزرگ هند، خواجه‌نظام‌الدین اولیاء قرار گرفته است. آرامگاه خواجه نظام‌الدین هر سال در روز خاصی میزبان مریدان وی و مسلمانانی است که برای توسل به او به آن‌جا می‌آیند؛ امیرخسرو دهلوی نیز که یکی از مریدان مشهور خواجه نظام‌الدین بود، در همین آرامگاه دفن شده است.
 
روب‌روی قلعه‌ی سرخ، بازار بزرگ چندی‌چوک را فراموش نکنید. این بازار سنتی که بازار اصلی شهر دهلی به حساب می‌آید، به دستور دختر شاه ‌جهان و به دست سازندگان تاج‌ محل و قلعه‌ی سرخ ساخته شد. چندی‌چوک به معنی میدان نقره، دارای سراچه‌های بسیاری است که اجناس هندی در آن‌ها پیدا می‌شود. پارچه‌ها و لباس‌های ساری با رنگ‌های تندشان، ادویه‌ها و عطرهای جورواجور، بدلیجات و صندل‌های چرمی و خیلی چیزهای خوش رنگ و بوی دیگر که می‌تواند سوغات خوبی هم باشد.
 
صنعت طلای هند در جهان معروف است، سرای طلافروشی در چندی‌چوک نیز یکی از بزرگ‌ترین بازارهای طلا در هند است. دستبندها و گوشواره‌های طلایی که با مینا و صدف تزئین شده‌اند، یکی از پرطرفدارترین اجناس این بازار برای توریست‌ها هستند.
 
بناهای شگفت‌انگیز ساخته شده به دست مسلمانان در دهلی خیلی بیشتر از آن چیزهایی است که بشود در مدت زمانی کوتاه بازدید کرد؛ یکی دیگر از معروف ترین‌ها، بلندترین بنای آجری جهان، مناره‌ی قُطُب است که بیشتر از هفتاد متر ارتفاع و چهارصد پله دارد. این بنا در کنار مسجد قطب اسلام در جنوب شهر دهلی واقع شده است.
 
به جز مسلمانان، هندوها نیز در تاریخ این سرزمین خیلی به چشم می‌آیند؛ معبد آکشاردام که بزرگ‌ترین معبد هندوها در جهان است، در دهلی ساخته شده و ساختمان تماشایی و پر زرق و برقی دارد. ورود به آن آداب عمومی مانند مسجد را دارد و در بعضی از قسمت‌ها اجازه‌ی عکاسی به توریست‌ها داده نمی‌شود.
 
دهلی با توجه به وسعتش، پارک و باغ هم کم ندارد. پارک دهلی روزهای یک‌شنبه پاتوق هندی‌هایی است که تعطیلات را می‌خواهند همراه خانواده بگذرانند. این پارک زمین بازی مخصوص کودکان و چندین رستوران دارد و برای بچه‌ها جایی دوست‌داشتنی خواهد بود. در پارک آهو نیز با تماشا و غذا دادن به آهوهای مشهور هندی به بچه‌ها خیلی خوش می‌ گذرد.
 
اگر یک شهر در دنیا باشد که می‌توانید یک سال تمام در آن هر روز غذای غیرتکراری بخورید، پایتخت هند است. تنوع ملیت‌های مختلف با فرهنگ‌های و دین‌های متفاوت، باعث شده ذائقه‌های غذایی متفاوتی نیز در این کشور به وجود بیاید. از آجیل‌هایی بوداده با ادویه‌های مختلف گرفته تا کباب‌های لذیذ دهلی، از مزه‌هایی است که هیچ‌وقت از یاد نمی‌برید. در هند حتی بستنی فلفلی هم پیدا می‌کنید، شاید برای همه دوست‌داشتنی نباشد ولی طرفدارهای زیادی از همه جای دنیا می‌آیند این‌جا که بستنی چیلی بخورند. بیشتر غذاهای هندی همراه با برنج سرو می‌شود و کنار غذای اصلی چند مدل مزه و چاشنی مثل سمبوسه یا سس‌های سبزیجات مختلف می‌چینند.
 
شاید همین ضیافت عطرها و طعم‌هاست که باعث می‌شود تا مدت‌ها بعد از دیدن دهلی، مزه‌ی این دیدار باقی بماند.
برای اطلاعات بیشتر با سرکار خانم فیروزی تماس حاصل فرمایید.
تماس با هند24هند24 در واتس اپهند24 در تلگرام 09190836650    تماس با هند24هند24 در واتس اپهند24 در تلگرام 09101915818  تماس با هند24 021-88983021 تماس با هند24 021-88982912  
هند24 در اینستاگرام@Hendostan24

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*