آخرین تور ها:
خانه » جاذبه های هندوستان » جاذبه های دیدنی شهر های ایالت کرالای هند

جاذبه های دیدنی شهر های ایالت کرالای هند

درباره کرالا و مکانهای دیدنی شهر هایش

1024px-Munnar_hillstation_kerala

 

کِرالا (به زبان مالایالم: കേരളം) ایالتی در جنوب کشور هند است که خط ساحلی طولانی و زیبایی با دریای عرب دارد.

مرکز آن شهر تریواندروم است.

کوچی و کوزیکود از دیگر شهرهای بزرگ این ایالت هستند. زبان رایج کرالا زبان مالایالم از تبار دراویدی است.

 

کالیکوت (به زبان مالایالام: കോഴിക്കോട്، با تلفظی نزدیک به «کاژیکُد») شهری در ایالت کرالا در کشور هندوستان است. این شهر زمانی پایتخت ناحیه مالابار بود. دریانوردان ایرانی و عرب و بعدها اروپایی به این شهر بندری رفت‌وآمد داشتند و به تجارت می‌پرداختند. کالیکوت نخستین شهر هند بود که واسکو دا گاما، کاشف راه دریایی هند، به آن پا نهاد. از قرن شانزدهم میلادی به بعد کالیکوت از مراکز مهم تجارتادویه جهانی به‌شمار می‌رفت.

واژه انگلیسی calico به معنی نوعی پارچه چلوار یا چیت از نام این شهر گرفته شده است.

 کسانی که با تاریخ، جغرافیا و روابط ملت های شرق با اروپائیان آشنا هستند، احتمالا نام واسکودوگاما دریانورد معروف پرتغالی به گوششان خورده. واسکو در سال 1469م در پرتقال متولد و در سال 1524م در شهر کوچین ایالت کرالا(جنوب هند) درگذشت. او در سال 1487م توسط ژان دوم به هند اعزام شد و از جنوب آفریقا و دماغه امید نیک به هند رفت. بعد از بارتلمه دیاز که کاشف دماغه امید نیک در جنوب آفریقا است، دوگاما دومین دریانوردی بود که از این مسیر برای رسیدن به هند عبور کرد. این اکتشاف بزرگ جغرافیایی سرنوشت ملت های شرقی را در آینده تغییر داد و باعث ورود اروپائیان و استعمار مشرق زمین شد. واسکو در در 1498م به کالیکوت رسید و در 1499م به پرتغال بازگشت. اما بار دیگر در سال 1502م به عنوان دریاسالار به هند عزیمت کرد و در کالیکوت کشتار عظیمی از هندی ها، به انتقام کشته شدن بازرگانان پرتغالی، مرتکب شد. او نخستین مرکز بازرگانی پرتغال را در کوچین تاسیس کرد. دوگاما در سال 1524م از سوی پادشاه پرتغال به عنوان نایب السلطنه هند انتخاب شد، اما پیش از آنکه در مسئولیت جدیدش کاری بکند در همان سال در کوچین درگذشت. شرح سفر واسکودوگاما در کتابی به نام لوزیاد توسط کاموئن تحریر شده. هموطن او آلفونسو دالبو کرک هم تقریبا در همان ایام (1507م) و همزمان با روی کار آمدن صفویان از بندر گوا به خلیج فارس آمد و هرمز را تصرف کرد. قلعه پرتغالی ها در هرمز یادگار همان ایام است.

اما چرا در این نوشته یادی از واسکودوگاما شد ؟

 در شهر کوچین وقتی از اماکن تاریخی و بناهای دیدنی کرالا صحبت می کنند، یادی هم از آرامگاه واسکودوگاما کنید. آرامگاه اولین اروپایی که از مسیر دریایی جنوب آفریقا به هند آمد و راه کشف و استعمار هند را به دیگران آموخت. آرامگاه واسکودوگاما در کلیسایی به نام سنت فرانسیس واقع شده است. این کلیسا اولین کلیسای اروپائیان در هند است که حدود سال های 1503م توسط پرتغالی ها احداث شد و بعدها توسط هلندی ها و انگلیسی ها تغییراتی یافت. واسکو در 1524م در این کلیسا دفن شد و بعد از 14 سال (1538م) بقایای جسد او از این کلیسا به پرتغال منتقل شد. چند سال پیش بود که دولت پرتغال پل عظیمی را به نام پل واسکودوگاما در پرتغال افتتاح کرد تا یاد این دریانورد را گرامی بدارد.

معبد هندوها در تریچور

در شهر تریچور کرالا سری هم به یکی از بزرگ ترین و مهم ترین معابد هندوها در جنوب هند زدم. زائران هندوی زیادی از سراسر جنوب هند برای زیارت این معبد عازم تریچور شده و در صفوف به هم پیوسته و طولانی به انتظار زیارت و انجام اعمال مذهبی خود بودند. این مراسم با اجرای موسیقی، نمایش مذهبی، خواندن سرود و ادعیه و توزیع غذای نذری همراه بود. زائران لباس های مخصوص بر تن کرده و بدون هیچ گونه کفش یا پای پوشی عازم معبد می شدند. موسیقی بخش جدایی ناپذیر زندگی مردم هند است. هندوها تقزیبا تمام اعمال مذهبی شان با موسیقی و سرود همراه است، از تولد گرفته تا مرگ، و از جشن گرفته تا عزا.

 برای دانستن و تجربه بیشتر درباره این ایالت متحیر کننده و زیبا کافیست با سرکار خانم کیانی تماس حاصل فرمایید.

88983021

88982912

09190836650

09190091946

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*