آخرین تور ها:
خانه » اطلاعاتي از هند » تور بمبئی و دیدنی های بمبئی

تور بمبئی و دیدنی های بمبئی

  • بمبئی شهر تجارت و ثروت در یک کلام شهر بالیوود است.
  • شهر بمبئی که در سال ١٩٩٦ یک تغییر اساسی کرد و امروز آن را با نام مومبای می‌شناسند، یکی از مراکز مهم تجاری و صنعتی هند به حساب می‌آید. به معنای ساحل خوب، نامی بود که استعمارگران پرتغالی برای این شهر گذاشتند اما مومبای نام یکی از الهه‌های هندی است.
  • بمبئی با این‌که یکی از مراکز مهم تولید ثروت در هندوستان است، اما بیشترین جمعیت زاغه‌نشین را دارد. این شهر در زمان استعمار، مرکز حکومت بریتانیا در شبه قاره‌ی هند به شمار می‌رفت و انگلیسی‌ها به آن دروازه‌ی هند می‌گفتند.
  • آب و هوای شرجی و گرم که از فروردین تا اوایل تیر طول می‌کشد یا باران‌های زیادی که تا پاییز می‌بارد. وهر چه به سمت زمستان برویم، هوا خنک‌تر می‌شود و رطوبت کم‌تر. توریست‌ها هم این وقت را برای سفر به هند بیشتر دوست دارند، که البته مسافرهای‌ زیاد ممکن است باعث بشود هتل موردنظرتان را نتوانید به راحتی پیدا کنید و بهتر است چند هفته‌ای قبل از زمان سفر به فکر رزرو هتل خود باشید.
  • فرودگاه همیشه شلوغ بمبئی، چاتراپاتی شیواجی، هر روز با پروازهای متعدد داخلی و خارجی مهمان‌های زیادی را برای این شهر جابه‌جا می‌کند. فرودگاه حدوداً سی کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارد و اگر می‌خواهید یک دفعه کرایه‌ی تاکسی شوکه‌تان نکند، از قبل با راننده سر قیمت چانه بزنید. راننده‌ تاکسی‌های هند با این‌که از سیستم تاکسی‌متر استفاده می‌کنند ولی هر کدام به اندازه‌ی زرنگ بودن‌شان می‌توانند کرایه را بالا ببرند. خوشبختانه چانه‌زدن را بلدند و می‌توان کم‌تر نگران بود. فقط کافی است از یک راننده قیمت بگیرید و اگر به نظر خیلی گران آمد، سراغ ماشین یا باجه‌ی تاکسی بعدی بروید تا قیمت دست‌تان باشد.
  • برای گشت و گذار در شهر هم علاوه بر تاکسی‌های سیاه رنگ هندی، مترو و اتوبوس را هم در نظر بگیرید. متروی بمبئی یکی از سیستم‌های حمل و نقل مهم است و اتوبوس‌ها هم با ایستگاه‌های متعددی که در سطح شهر دارند، گزینه‌ی خوبی برای رفت و آمد هستند؛ اگر قرار است مدتی طولانی در بمبئی اقامت داشته باشید و ماندن در ترافیک مشکلی برای شما ایجاد نمی‌کند، پیشنهاد می‌کنیم یکی از هتل‌های دور از مرکز شهر را رزرو کنید. این هتل‌ها هزینه‌ی پایین‌تری دارند، ولی هر بار که بخواهید به مراکز توریستی شهر برسید، باید مسافت نسبتاً زیادی را طی کنید. در غیر این صورت، هتل‌های محله‌های توریستی با این‌که کوچک هستند ولی خیلی پرطرفدارند و سرویس‌های خوبی را به مهمان‌هایشان ارائه می‌کنند.اگر گذرتان به اطراف شهر افتاد، شاید بد نباشد ریکشا سواری را هم تجربه کنید؛ ریکشاها یا همان تاکسی‌های سه چرخه‌ی هندی اجازه‌ی عبور و مرور در نواحی مرکزی شهر را ندارند و تنها در حومه‌ی غربی تردد می‌کنند.
  •  با وجود بیش از یک قرن حکومت بریتانیا بر هندوستان، ساختمان‌های زیادی با سبک گوتیک در بمبئی ساخته شده و دیدن آن‌ها مخصوصاً در بخش‌های جنوبی شهر تعجبی ندارد. یکی از مشهورترین بناهای بمبئی، دروازه‌ی هند با تمام سوابق تاریخی آن است. این دروازه که در بندرگاه واقع شده، به مناسبت دیدار شاه جرج پنجم و ملکه از هند طی سال‌های ١٩١١ تا ١٩٢٤ ساخته شد و بیست و چهار سال بعد استعمارگران انگلیسی نیز از همین دروازه خاک هند را ترک کردند. دروازه‌ی هند یکی از پاتوق‌های توریست‌هاست؛ نزدیک دروازه، هتل تاج محل که یکی از لوکس‌ترین و گران‌قیمت‌ترین هتل‌های بمبئی است با نورپردازی چشم‌گیرش خودنمایی می‌کند و از طرفی برای رفتن به جزیره‌ی فیل‌ها نیز قایق‌های رنگارنگ چوبی از همین بندرگاه حرکت می‌کنند. جزیره‌ی فیل‌ها، منطقه‌ای شگفت‌انگیز که به جزیره‌ی میمون‌ها نیز معروف است، از چندین غار تو در تو با حفاری‌ها و نقش‌های برجسته تشکیل شده که گوشه‌هایی از کاخ‌های سلاطین و پادشاهان هند باستان را نشان می‌دهد. با این‌که باورکردنش سخت است ولی هر چند وقت یک‌بار دوره‌های آموزش جادوگری در این مکان برگزار می‌شود؛ اگر مشغول گشت و گذار در میان غارهای الفانتا بودید و صداهای عجیبی شنیدید، ترس را فراموش کنید، یا صدای میمون‌های بازیگوش است یا جادوگرهای جزیره مشغول بازی هستند. غارهای الفانتا در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز ثبت شده‌اند. ترمینال چاتراپاتی شیواجی هم یکی دیگر از بناهای مشهور بمبئی است که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده؛ چاتراپاتی شیواجی که یکی دیگر از یادگارهای تسلط بریتانیا بر هند است و به نام ملکه‌ی ویکتوریا و در روز تاج‌گذاری او افتتاح شده، امروز نام بنیان‌گزار امپراطوری مراتا را بر خودش دارد و هنوز بخش‌هایی از آن به عنوان ترمینال قطارهای داخل و خارج شهر مورد استفاده قرار می‌گیرد. بد نیست تماشای موزه‌ی چاپاتری شیواجی را نیز در این مکان از دست ندهید؛ موزه و گالری هنری آن، مجموعه‌ی بی‌نظیری از تاریخ و هنر هندوستان را نمایش می‌دهد.
  • برای بازدید از موزه‌ها، بمبئی بهترین شهر در هندوستان است. موزه‌ی ویکتوریا در همان جنوب شهر و محله‌ی توریستی کولابا و در میان باغ بسیار بزرگ ویکتوریا واقع شده است. علاوه بر اشیاء و اسناد دیدنی داخل موزه، باغ ویکتوریا نیز از جاهای تماشایی بمبئی به شمار می‌رود.
  • موزه‌ها و بناهای تاریخی بمبئی را که کنار بگذاریم؛ باید اعتراف کنیم جذاب‌ترین بخش سفر به هر کدام از شهرهای هند، غذا و بازار است. علاوه بر مراکز خرید بزرگ که مجموعه‌ای از برندهای معتبر جهانی در آن‌ها فروشگاه دارند، بازارهای قدیمی هندی جذابیت دیگری برای توریست‌ها دارد. دوره‌گردها و دست‌فروش‌ها را نزدیک هر مکان گردشی می‌توانید پیدا کنید ولی بازار کُلابه و بهیندی‌بازار در غرب شهر را از دست ندهید. عود، چای معطر و شال‌های رنگارنگ را با قیمت‌های خوبی می‌توان در این بازارها پیدا کرد. در میان بازارها سنتی بمبئی، کرافت‌بازار با این‌که از بقیه قدیمی‌تر است، ولی بازار پر رونقی است. بد نیست یک دوربین عکاسی دم دست‌تان داشته باشید؛ شاید همه چیز را نتوانید بخرید، ولی تصویر این همه رنگ را حیف است ثبت نکنید.
  • بمبئی شهر بالیوود، بزرگ‌ترین کمپانی فیلم‌سازی هند، است. تعداد فیلم‌هایی که هر سال در این کمپانی تولید می‌شود به اندازه‌ای است که صنعت سینمای هند را به همین نام می‌شناسند. به همین خاطر بمبئی محل رفت و آمد ستارگان مشهور سینمایی است که با ماشین‌های گران‌قیمت‌شان به این طرف و آن طرف می‌روند. شاید برای مسافرها ناآشنا باشند، ولی هر جا دیدید یک یا چند نفر با لباس‌ یا ماشین برازنده وارد شدند و ناگهان صدها نفر به سمت‌شان هجوم بردند، شک نکنید که یکی از قهرمانان فیلم‌های هندی جلوی رویتان است.
  • عطر و بوی ادویه‌های هندی را به جز بازارها در رستوران‌ها هم می‌توان احساس کرد. بمبئی رستوران‌های بسیاری دارد؛ از رستوران‌های سطح بالا گرفته تا دکه‌های ساندویچ‌فروشی، هر کدام مشتری‌های خودشان را دارند و تقریباً هیچ جایی در این شهر نیست که غذا بفروشد و بی‌کار مانده باشد. علاوه بر رستوران‌های هندی، از همه‌ی ملیت‌ها در این شهر می‌توان غذا یافت. از نودل‌های چینی و دلمه‌های ترکی گرفته تا قهوه‌خانه‌های ایرانی که طرفدارهای زیادی هم دارد. در رستوران‌های هندی، حتماً در مورد میزان تندبودن غذا از پیشخدمت بپرسید. اگر به غذاهای خیلی تند علاقه‌ای ندارید، گاهی مشابه همان غذا را می‌توانید با فلفل و ادویه‌جات کم‌تری سفارش دهید.
  • ایرانی‌های مقیم بمبئی آن‌قدری زیاد هستند که برای خودشان محله و کسب‌وکار به هم زده باشند. در بازار فرش ایرانی‌های زیادی را می‌توانید ببینید که سال‌هاست در این شهر زندگی می‌کنند و شاید راهنمای خوبی برای جاهای دیدنی بمبئی به نظر برسند. به هر حال به امتحانش می‌ارزد. بسیاری از مهاجرین ایرانی بمبئی به قصد ادامه تحصیل به این‌جا آمده‌اند و ماندگار شده‌اند؛ چند تا از دانشگاه‌های بمبئی از مراکز علمی معتبر جهان هستند. دانشگاه اصلی بمبئی که در نزدیکی دادگاه عالی شهر قرار گرفته از نظر معماری نیز بنایی ارزشمند دارد.
  • هر طرف بمبئی که سر بچرخانید، با چیزهای جدید و جالبی روبه‌رو می‌شوید؛ تنوع ادیان و فرهنگ‌های مختلف در میان شهری با تاریخ پر فراز و نشیب که همیشه زیر سایه‌ی افسانه‌هایی کهن بوده، از بمبئی یک مقصد توریستی همیشه‌زنده و پر از شور و هیجان ساخته. بمبئی تنها شهر هند است که بیشترین مسافرانش، قبلاً هم به آن‌جا سفر کرده‌اند؛ فراموش نکنید که یک‌بار دیدنش کافی نیست.
  • برای اطلاعات بیشتر با سرکار خانم فیروزی تماس حاصل فرمایید.
    تماس با هند24هند24 در واتس اپهند24 در تلگرام 09190836650    تماس با هند24هند24 در واتس اپهند24 در تلگرام 09101915818  تماس با هند24 021-88983021 تماس با هند24 021-88982912  
    هند24 در اینستاگرام@Hendostan24

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*